Hem > Foto, Riseberga...en del av Malmö > En fluga gör ingen sommar….

En fluga gör ingen sommar….

Hej alla.!.!.!

Regnet har strilat ner..blåsten har slagit sönder växtligheten i trädgården…den Svenska sommaren är här. Jag brukar att vara en positiv kille, men jag känner mig en aning oroad inför sommarsemestern. Alla vill väl ha fint väder till sommaren…och det är väl ett ganska stort samtalsämne. Men det är ju inte så konstigt…man behöver ljuset för att må bra och lägga till sig energi…och som nattarbetare känner jag att det är x-tra viktigt. Får nästan mardrömmar om hur man kommer att må inför hösten och vintern om man inte får lite sol, värme och ljus. Har därför garderat mig med en vecka i Turkiet under den kommande hösten.

Men i morse när jag kom hem från jobb så var det ett härligt väder. Så jag kopplade Bella…som för övrigt löper för stunden, så hennes hjärna funkar inte riktigt som den ska…apterade kameran med ringblixt på det fasta 50 mm med mellanringar och tog mig ut. Några bilder från min morgonpromenad visar jag för er här.

En liten fördel med att komma ut tidigt på morgonen är att flugor och andra kryp inte riktigt har kommit igång och är lite morgontrötta. Så denna morgon lyckades jag även fånga en bildserie på den snabba blomflugan.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 29 juni, 2012 kl. 06:27

    Alltid härligt att komma ut tidigt på morgonen. Många har ännu inte rört sig i naturen och väckt upp moder natur utan lugnet råder och ger en harmoni. Vad har hänt med din fluga? Ser ut som ögat/ögonen fått sig en törn. Kanske du kommit för nära …

    • baldwin67
      29 juni, 2012 kl. 18:52

      Håller med dig Lasse….jag föredrar tidiga dagar före sena kvällar. Lugnet är fantastiskt på morgonen, men ljuset är bättre på kvällarna.
      Angående blomflugan kanske jag petade den i ögat med en canon 60D med ringblixt…eller inte.!.!.!
      Tror att det är effekten av ringblixten, men jag är inte säker…har faktiskt inte tänkt på det innan du sa det.
      Trevlig helg så hörs vi….

  2. 29 juni, 2012 kl. 08:26

    Tidig morgon brukar vara den tiden som jag trivs bäst att fotografera på.
    Härlig bildserie du levererar

    • baldwin67
      29 juni, 2012 kl. 18:53

      Tack Peter…
      Som jag skrev innan, lugnet föredrar jag på morgonen ….ljuset på kvällen. Men det finns fototillfällen för alla timmar under dygnet.

      Vh

  3. 29 juni, 2012 kl. 10:02

    Nä men inte tappa hoppet..gillar verkligen bilden med Sommaren är här..ha det..Maria

    • baldwin67
      29 juni, 2012 kl. 18:58

      Som sagt…jag försöker hålla den positiva andan uppe.
      Japp, jag gillar även det fotot….det känns som bara vi fotointresserade kan känna den glädjen. Som fotograf så lusgranskar man miljön runt omkring en och drar sig inte för att kasta sig in i den höga vegetationen med risk för fästingar och huggornmar för att få just den bilden…Glädjen att få se det lilla i det stora…det som verkligen betyder något…frid och glädje i själen.
      Min fotopolare Lasse som har tagit bilden har verkligen känsla för helhet och detaljer…en stöttepelare i synfältet.

      Vh

  4. 4 juli, 2012 kl. 13:57

    Jösses vilken skarp och bra bild på blomflugan. Vad har du använt dig av för objektiv och vad har du för inställningar?? Super!!

    • baldwin67
      5 juli, 2012 kl. 01:06

      Tack Susanne….
      Riggen är 50/1,8 med 21 mm mellanring och ringblixt.
      Fotograferar nästan uteslutande med att ställa in bländaren och låter kameran sköta slutartiden…på den här en bländare på 2,8.
      När det gäller insekter så brukar jag ligga mellan 2,8-4,5 i bländare….insektsbilder tagna med en bländare av 4,5 hittar du här i detta inlägget…

      http://mattsryden.wordpress.com/2012/06/10/morgonens-betraktelser-sondag/

      Vh

  5. 4 juli, 2012 kl. 23:02

    Fantastisk bild på flugan. Insekter är verkligen fascinerande i närbild.

    • baldwin67
      5 juli, 2012 kl. 01:14

      Tack Jonatan…
      Dessa små kryp är faktiskt väldigt vackra när man kommer inpå dem…och grejen är att jag uppskattar mer och mer att försöka att fånga dem på bild…det är minsann inte det lättaste, så när väl den sitter där så är man mäkta nöjd. Dock får man räkna med ett rejält svinn av bilder som hamnar i papperskorgen ( men det behöver man ju inte berätta ) ;-)

      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 28 andra följare