Hem > Foto, Riseberga...en del av Malmö > Bland blommor, Bastarder & andra kryp…

Bland blommor, Bastarder & andra kryp…

Hej alla…

Har i dagarna tillbringat många stunder i det höga gräset i jakt på bl a Bastardsvärmaren…denna otroligt vackra insekt med det klingande Latinska namnet Zygaena filipendulae. I jakten på denna varelse så har jag stött på mycket annat vackert som har hamnat framför linsen som jag nu tänkt visa er i några inlägg framåt. Så knalla in på ~~fotoBLOGGEN~~de följande dagarna och ta del av mina timmar i det höga gräset.

En sak som ska nämnas är att jag granskar alla veck på kroppen nu de närmsta dagarna…knäveck, skrev, armålor och alla andra veck på kroppen där fästingarna kan finna trivsel…än så länge så har jag inte hittat något som har bitit sig fast….Men att berätta är att efter en dusch när jag hade tillbringat en längre tid i gräset så knallade en fästing på mina knogar när jag höll på att torka mig…helt obekymrat ;-)

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 10 juli, 2012 kl. 10:48 | #1

    Att krypa runt bland småkryp och annat vackert..det är sommar det..såg bilden på bastarden i riktig närbild..super..här hos mej har jag sett en annan bastard..Metallvingen..snygg den med..följer dina intryck med glädje..ha det..Maria

  2. 10 juli, 2012 kl. 18:21 | #3

    Det finns massor i knähöjd att se och förundras över, jag kan inte så mycket om insekter o kryp men några känner jag igen i din fina bildserie. Gillar snäckan, dess form och tonen i bilden, dessutom ser det ut som om den ”hastar” vidare på nya äventyr :)

  3. 10 juli, 2012 kl. 21:28 | #4

    Jag är inte heller insatt i krypen, men i och med macrofotograferandet så har intresset ökat för dessa små kryp som jag innan tyckte bara var irriterande…när man kommer inpå dem så är de faktiskt väldigt vackra med alla dess detaljer.
    Snigeln ja…den fick lite brådis…hur bråttom nu en snigel kan ha ;-)

  4. 11 juli, 2012 kl. 12:09 | #5

    Hade aldrig hört talas om Bastardsvärmaren förrän du nämnde den. Måste hålla med om att den är häftig. Jag förstår att du blivit intresserad av insekter på ett annat sätt nu. Det syns i dina bilder.

    • 12 juli, 2012 kl. 08:41 | #6

      Förr hade jag hört namnet, men intresset fanns inte att ta reda på vad det var för någon gynnare…men visst är den vacker. Med dess storlek på ca 30 mm i snitt av de soim jag har sett så lägger man verkligen märke till dem när de sitter på grässtråna…och…det är tacksamma att fotografera, de poserar väl och länge. Kommer så småningom komma ett inlägg bara om bastardsvärmarna…så håll utkik ;-)

  5. 11 juli, 2012 kl. 15:05 | #7

    Insekter…bara irriterande i mina ögon…förr ;) precis som du, så är intresset lite annorlunda nu med fotograferandet… Har bl.a en insekt i bild från i söndags, men ingen aning om namnet…men faktiskt rätt vacker den med… Gillar dina bilder! Mycket fina =)

    //Karina

  6. 12 juli, 2012 kl. 08:43 | #8

    Ja synen om insekter har verkligen ändrats radikalt i takt med macrofotograferingen…uppskattar dem mer och mer ;-)
    Skoj att du tittade förbi…och tack.!.!.!

  7. 17 juli, 2012 kl. 17:42 | #9

    Vilken kul gynnare den där svärmaren. Fint fångat.
    Usch fästingar. Ja vi hittade fästingar efter att ha suttit i badet en hel timme förra sommaren. Den kröp helt obehindrat. Jag fick ju borrelia förra sommaren så jag äcklar mig enormt på dem. Helt onödiga insekter.

  1. 12 juli, 2012 kl. 10:05 | #1
  2. 15 juli, 2012 kl. 00:05 | #2

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.