Arkiv

Archive for 9 augusti, 2012

Köplust men inte köpkraftig…

9 augusti, 2012 4 kommentarer

Hej alla….

Emporia…om man bara lyssnar på namnet så känns det mäktigt, och så är också fallet. Emporia är även en historisk term för  handelsstationer i Europa med omnejd. Vid Hyllie där Malmö Arena är belägen och även en av stationerna till citytunneln, byggs det upp ett magnifikt komplex som ska enligt tanke bli Skandinaviens främsta shoppingcenter. Arkitekturen är ögonslående…som en juvel som glimmar i solen, så är också Emporia. Själv så ser jag fram emot att få komma in och begrunda Emporia interiört. Så den 25 Oktober 2012 slås dörrarna upp…MEN…Behöver vi ett shoppingcenter till.? De senaste åren har det blossat upp storsatsningar på butiker och butiksplatser i Malmö. Entré på Värnhemstorget…och Stora Bernstorp resp. Toftanäs där jag själv bor. Men inte springer jag ner butikerna, ja vad kan man säga…jag med många andra. Butiker poppar upp…står stort sett tomma utan besökare…och går sedan i konkurs bara en kort stund senare. Bara den senaste tiden har många butiker gått i graven här ute i min stadsdel…det bär sig helt enkelt inte…kanske det beror på placeringen. Ibland känns det som det är mer anställda i butikerna än kunder. T o m Coop Forum här ute på Bernstorp fick lägga ned efter strax över 3 års verksamhet…Coop koncernen är trots allt en stor verksamhet. Ja jag kan ju inte säga heller att jag tillhör den sociala kategori som är köpkraftig. Som regionsanställd som betalar en procentuell avgift till fackföreningen där löneförhöjningen de senaste åren har legat på 1-2 %  / år, så tillhör inta jag de som springen ner butikerna och köper nya prylar.

Om storsatsningen Emporia kommer att slå, ja ”only time will tell”…kommer förhoppningarna att kontinenten kommer att besöka shoppingcentret…kommer Danskar, Tyskar färdas över vattnet via bron för att springa på butiker som har funnits ända sedan jag var barn. Butikerna är ju inte revolutionerande…det är samma butiker som har funnit i åratal som kommer att hittas på Emporia… H & M, Kappahl, Stadium etc etc Men visst hittar jag även namn på butiker som jag inte känner igen, men å andra sidan så är det ju inte jag som är köpkraftig och har varit ute i shoppingsvängen. Men här hemma i min stadsdel står det stora butiker och gapar med tomma parkeringar…vem ska ta över dessa lokaler.? Det finns redan många tomma lokaler här ute i Husie stadsdel…Jag tänker då på Optimeras stora lokal och den fruktansvärt fula gamla Hemmets Journal. Kanske handels är mättad med butiker så nya lokaler är inte lösningen på ökad omsättning…ja vad vet jag.?…har bara mina egna funderingar.

Men oavsett…Emporia kommer bli en mäktig byggnad som kommer att glimma ute i Hyllie…

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.