Arkiv

Archive for 15 augusti, 2012

Livet po lannet…

15 augusti, 2012 6 kommentarer

Hej alla…

Ja nu står man här…sista dagen på semestern. I morgon kväll är det igen dags igen att ta hand om Malmöborna på hospitalet. Man kan väl säga att man avslutade semestern med en vistelse i ”sommartorpet”. Det är fantastiskt att komma ut på landet långt ifrån ljud, belysning och en massa folk. Detta är ett ställe där man verkligen kan ladda batterierna och skaffa sig lugn och energi. Tyvärr blev vår vistelse kort och det fanns en hel del att göra inför vintersäsongen, men några promenade med kameran hann man med. Jag blir alltid så upprymd av alla vyer som möter en när man kommer hit…alla öppna fält, skog, grusvägar…stengärden som mäter milatal, rovfåglarna som cirkulerar och spanar efter något att äta…ja man smälter helt enkel bara in. Men finns det även irritationsmoment…en rackarna massa flugor som envist ska sätta sig på en, bromsar som gärna tar ett bett av ens kropp…och…fästingar. Trots att jag har spenderat så många timmar denna sommar i det höga gräset ”hemma” i jakt efter macroinsekter etc så har jag inte fått någon fästing på mig, men några få dagars vistelse ”po lannet” resulterade i att jag plockade bort min första fästing från mig själv igår kväll…rälia djur. Men oavsett….härligt är det. Denna gång gick ”grannens” hästar på bete precis vid sidan om oss, och min schabradortik Bella gick bazooka. Hon rände fram och tillbaka, skällde…och försökte ha styr på de stora djuren. Men de stod oberörda och bara tittade på när hon förbrände sin energi. Men det är som att släppa ut henne på grönbete…att få springa ut hur hon vill utan koppel och halsband. Man kan riktigt se hur hon lyser av välmående och hon sprang och gömde sig när hon väl såg att vi packade bilen för hemresan. Men till sist fick hon ge sig, med slokande öron och hängande huvud så hoppade hon in i bilen när det var dags för hemresan till staden igen.

Här är hääärligt att vara….

Till nästa gång…

~~Matts~~

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.