Hem > Foto > Den kungliga hufvudstaden

Den kungliga hufvudstaden

biljett (kopia)Tja alla. Är på sluttampen av semestern så inom kort kommer jag att börja skriva om vårt närområde igen. Du vet man får så mycket intryck när man besöker andra ställen och städer. Har precis kommit hem från Stockholm….en fantastiskt vacker stad tycker i alla fall jag som inte bor där. Anledningen till vistelsen var att jag skulle träffa min kusin och hans familj + mina mostrar och deras familjer. Vi hade det riktigt trevligt och besökte t ex gamla stan…vilken atmosfär….och tätt med turister i de trånga gatorna. Men det starkaste intrycket var nog parkeringsbiljetten när vi skulle in på Skansen. Stod och studerade biljettautomaten en bra stund och räknade så gott som jag kunde…..12 minuter för 11 :- ……..VA.?.?.?.? 55 spänn i timmen. Tankarna snurrade….skulle man chansa att man inte fick parkeringsböter….vill minnas att att boten låg på 450:- om man parkerade fel rätt så att säga. I vilket fall som helst så drog jag kortet och vi bestämde att vi inte skulle vara inne längre än 4 timmar. Summering av att komma in på Skansen var inträde för mig, frugan och dottern 270:-….. + parkeringsavgiften på 220 spänn för 4 timmar. I EN SKÅNINGS ÖGON É DETTA RENT OCH SAGT KRIMINELLT. Och hade jag inte kört en miljöklassad bil så skulle jag även åkt på trängselskatten på ett gäng kronor.

Men i en kunglig huvudstad så handlar väl allt om kronor, och det är inte enbart dem kungligheterna har på huvudet….Hmmmmmmmm.!.!.!

På vägen hem igen så körde vi in om Kolmårdens djurpark. Det var regntunga skyar och ibland så blev det blött. Men det var ett ganska schysst place….delfinshowen, sälshowen och alla de andra djuren…..terrariet ska vi inte glömma. Men det som vi alla fastnade mest för var safarin där man med egen bil tog sig bland annat in till giraffer, björnar, lejon och de tokigt nyfikna strutsarna….mycket nice.!.!.!

Men som slutplädering hade vi några riktigt trevliga dagar i skön miljö och gott sällskap….Puss och Kram alla släktingar….vi ses igen.

Till nästa gång….

~~Baldwin~~

Kategorier:Foto
  1. 24 juli, 2009 kl. 02:43

    Visst är vår kungliga huvudstad vacker att besöka men i mina ögon räcker det bra med besöket. Skulle inte vilja bo där. Och vad gäller parkeringskostnaden så kan jag upplysa dig om ett besök på vår flygplats Arlanda där jag varit nu 2 vändor när jag hämtat och lämnat dottern som varit iväg på språkresa. Den nätta kostnaden för att stå där på parkeringen är endast 80 kr i timmen!!!!!! Hutlöst, tycker jag. Ockerpriser av högsta klass. Eller vad säger du?
    Sitter nu på jobbet och gör min sista natt innan min 3 v semester börjar. Och ute öser regnet ner. Härlig start på min ledighet som börjar idag på min alldeles egna dag, då det i papprerna står att jag blir ett år äldre. Men det är bara på pappret=). Mvh Susanne

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

