Hem > Foto > MINNEN / Tekniken går framåt

MINNEN / Tekniken går framåt

Hej alla.!.!.!

Satt och kikade igenom lite gamla bilder idag….minnen väcks och man blir lite varm i kroppen. Började egentligen inte och fotografera på allvar förrän runt år 2000 om jag minns rätt och det var väl den digitala tekniken som bl a lockade mig….innan dess så var det mest familje och semesterfoton som hamnade på de analoga rullarna. Tänk… vad tekniken går framåt i rasande fart…idag kan du utan problem ta finfina bilder med din mobiltelefon, redigera och retuchera…lägga på effekter så du får ett resultat som bara är så bra…. Jag minns min första digitala kamera en Sony Mavica (länk) som du hade en diskett som lagringsmedel….upplösningen var 640*480 bildpunkter….idag é dé ingenting, men då var det facinerande. Nu låter det som jag é jättegammal…men så är inte fallet 🙂 Tyvärr är det ingen storlek värd att skriva ut på papper, men man har i alla fall något att återkomma till. Men tyvärr så sålde jag den kameran för att finansiera ett nyköp…en Olympus Camedia 4000 zoom…och den har faktiskt kvar…lite mer som nostalgiskt värde, men det händer att jag dammar av den i mellanåt och provskjuter…faktiskt en ganska bra kamera. Och till saken är att det var dyyyra prylar när de kom ut…i alla fall Mavican.

Så dagens inlägg går i nostalgins tecken med bilder tagna med min första digitalkamera….en Sony Mavica.

Till näst gång…..

~~Matts~~

mattsryden.se

Kategorier:Foto
  1. 7 november, 2011 kl. 19:53

    Ja du, den kameran minns jag att du hade. Du skaffade den innan jag hade min första digitala kamera, en HP 715.
    Vad jag minns så var det inte många bilder som fick plats på disketten …

    • baldwin67
      8 november, 2011 kl. 01:33

      Jajamensan….minns faktiskt inte riktigt hur många bilder som fick plats på en diskett, men inte var det många heller.
      Din HP…var det den som man kunde välja med företagsdatorn.?

      Höres

      • 16 november, 2011 kl. 22:07

        stämmer bra att den var ett bihang man kunde välja, dyr i förhållande till prestandan …

  2. 7 november, 2011 kl. 20:41

    Ja det er kanskje på tide å få byttet ut min Nikon D80 nå. Jeg håper de kommer med nye kamerahus i vinter. Så får vi se om lommeboken strekker til.

    • baldwin67
      8 november, 2011 kl. 02:30

      Men 80:ian håller väl fortfarande måttet Morten, men visst är det roligt med nya prylar.
      Köpte mig en ny utrustning när jag hade min semester…Canon 60D med 17-85 och ett Tamron 70-300.
      Så nu får min ”gamla” 400D funka som ett x-tra hus.

      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

