Hem > Matts tycker till...!!! > Snögubben

Snögubben

Idag har jag funderat lite….

Hur fungerar det egentligen…kan man töja och böja på allt så att det får en specifik mening som man är ute efter.? En tysk forskare vid namn Eske Wollrad har anklagat en författare som vi svenskar och även andra för den delen har vuxit upp med för rasism…rasistiska stereotyper. Jag pratar om Astrid Lindgren. En av händelserna skedde när hon skickade Pippi Långstrump till den därande Kurrekurreduttön…tänker inte bli långdragen…men…Suck…Astrid, vad tänkte du på.?. Även TinTin som jag har läst som barn står åtalad för rasism i rätten för sin resa till Kongo…bomber och granater…Det första albumet av den här kom ut 1931 och alltså 70 senare så upplever en grupp människor från Kongo att den är rasistisk. Finns det ingen preskriberingstid för saker….utvecklingen sker så länge det finns människor…ska man cencurera det som har varit.? Det är inte lätt att vara förälder när man ska skydda sina barn för sådana hemskheter. Därför så slog det mig i dagarna att jag har utan min vetskap har påmanat mina barn varje vinter att prisa en knarkare…jag pratar om snögubben, ja inte bara han utan hela snögubbsfamiljen….låt mig förklara. Snö är ju ett slangord för kokain…snögubben måste ju då vara en symbol för en snortande man…inte konstig att barnen ska pryda han med en rödlätt stor näsa…han har ju knarkat sönder den helt. Och inte bara det…den jag köpte till henne ändrar färg, det måste ju stå för olika kvalitet på knarket…eller…var det kommer ifrån. Så nu tänker jag ta mitt ansvar och lämna tillbaka snögubben jag köpte till henne i helgen. . Fyyy på mig vilken dålig förälder jag är…jag ska tänka mig för nästa gång. Men först ska jag ta reda på vem som hittade på snögubben, då ska vederbörande minsann få stå till svars.

Eller…nä…jag tror hon får behålla sin snögubbe…även jag har gjort snögubbar i min barndom och det blev tydligen folk av mig ändå….och den är även ganska fotografiskt trevlig.

Till nästa gång….

~~Matts~~

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

