Hem > Foto > Hembränt – ”för säkerhets skull”

Hembränt – ”för säkerhets skull”

Hej alla….

Ni kan tro att jag kämpar här hemma på mina lediga dagar. Tyvärr är det min egen slapphet som har satt mig i den här situationen. Jag är nämligen ganska orolig för mina fotografier och har den senaste tiden börjat att säkerhetskopiera dem på DVD-skivor. Känns inte helt 100% att enbart ha dem liggandes på de X-terna hårddiskarna. Min äldsta X-terna Hd har börjat att komma till åren och har sina dagar där den är lite trög och svårstartad. Sammanlagt 663,47 Gb ska läggas på skiva och det ger ett snitt på….öhhh vänta lite straxt tillbaka sak bara hämta miniräknaren……………….155 DVD-skivor…och det fylls ju på under tiden. Mitt mål är att komma i kapp och sedan successivt bränna av efter hand. Just i skrivandes stund avslutas skiva nr: 58 😦 Fösöker i så stor utsträckning att underlätta det hela med att samla dem i mappar á 4-4,5 Gb så att de på plats på en dvdplatta ….En av anledningarna att jag har samlat på mig så mycket fotografier är inte enbart att jag fotograferar mycket, utan jag har väldigt svårt för att gallra och kasta….visst gör jag en viss grovgallring, men den är ganska obetydlig i sammanhanget.

Hur gör ni för att inte riskera att bli av med era fotografier.?…Externa hårddiskar, dvdskivor..servrar.?

Till nästa gång…..

~~Matts~~

  1. 3 december, 2011 kl. 08:46

    Ja du Matts, jag har inte ens lagt något av alla mina Gb på DVD-skiva, men borde kanske göra det för ”säkerhets skull” …

  2. baldwin67
    3 december, 2011 kl. 15:31

    Ja man måste nog tänka på att säkerhetskopiera dem på något sätt i alla fall. Förr på den analoga tiden så hamnade ju allt på papper och i i alla möjliga fotoalbum…men det var inte den mängden som är idag.

  3. 3 december, 2011 kl. 22:13

    Hm ex hårdisk. MEN inte allt och inte de ”färdiga” bilderna. Det är på gång, jag ska det. Däremot känns dvd-skivor mer osäkert än hårddisk? Eller? Tål att tänka på känner jag nu…

    • 3 december, 2011 kl. 22:57

      Ja man kan inte säkra dem helt och hållet känns det som…jag har alla fotografier liggandes kvar på de externa hårddiskarna (så att man lätt kan komma åt dem) samtidig som jag nu lägger dem på dvdskivor i fall de diskarna kommer att lägga av. En tanke som jag har haft är att man ska ha en serverplats där man kan lägga upp de viktigaste fotografierna på t ex barnen och deras uppväxt…resten är egentligen försummbart, men man vill ju ändå behålla dem.

      Ha en trevlig lördagskväll Eva….

  4. 4 december, 2011 kl. 09:27

    Nu har jag inte så fruktansvärt mycket bilder att oroa mig över ännu, men jag försöker regelbundet göra säkerhetskopieringar till två olika externa hårddiskar. Jag har en som jag kopierar allt datorinnehåll till och en som bara är för bilder. Men jag borde sätta igång och bränna av till DVD också, för säkerhets skull. Jag har märkt att mängden MB som går åt till bilder har ökat något fruktansvärt sedan jag började fota i RAW-format.

    • baldwin67
      4 december, 2011 kl. 16:22

      Ja RAW-formatet gör att det fylls på snabbt. Och med tanke på hur stora filerna blir och man använder sig av större och större minneskort så känns dvd-skivor försummligt som lagringmedia. Jag använder mig t ex av 8 Gb minneskort till min EOS 60D…minns inte riktigt, men jag tror att det är runt 300 bilder som får plats i den storlek som jag använder mig av…och det fyller man lätt på en dagstur. D v s 2 dvd-skivor.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

