Hem > Matts tycker till...!!! > Kvinnligt vs. Manligt

Kvinnligt vs. Manligt

Hej alla…

Finns det kvinnligt och manligt fotograferande.?… D v s skillnader på motiv och uttryck. Jag försöker inte trycka på punkten sexistiskt gereraliserande, utan bara helt krasst motivmässigt, färg och form. I långa loppet så tror jag att vi är ganska lika, men på vissa punkter skiljer vi oss nog lite. Bara en sak som jag har uppmärksammat är att många kvinnliga kameraägare gillar att ta bilder på sig själv ståendes mot en spegel eller att vända kameran mot sig själv ( kanske det har med mode och kläder, smink att göra i bloggandets värld? )…och situationer med mycket känslor…. bl a ångest, sittandes i en hörna…. Det är mycket möjligt att jag har fel….rätta mig i så fall.!.!.! Männens fotograferande är kanske mer neandertaliskt…direkt på, så att säga.? Kanske albumet nedanför gör så att det blir en aningen fjollvarning för mannen bakom kameran.?

Detta är en helt vanlig frågeställning…i långa loppet så tror JAG att det inte är någon större skillnad. Men visst kan man emellanåt få en känsla av att betrakta en bild om det är en kvinna eller man som har tagit den.

Detta är ett unikt album som visas upp innan befintlig version av mattsryden.se går i graven och ersätts med en ny.

Ps… Kvinnliga och manliga synpunkter mottages med öppna armar….

Till nästa gång….

~~Matts

  1. 14 december, 2011 kl. 16:54

    Spännande att du visar upp ”gamla” bilder för oss …

  2. baldwin67
    14 december, 2011 kl. 16:58

    Tack….
    Japp, det kommer att bli några album här på bloggen framöver innan den befintliga versionen av mattsryden.se går i graven och ersätts med en ny….. sen é dom borta.!.!.!

  3. 17 december, 2011 kl. 20:19

    Jag tror att fotograferandet av sig själv för att lägga ut på bloggar inte ska blandas ihop med vanlig fotografering, det är en genre för sig. Ett sätt som är ”inne” när det gäller att visa sig själv på just bloggar! Man ser det väl inte så ofta någon annanstans?! Annars så tror jag att det kan vara svårt att skilja på manliga och kvinnliga fotografer bara genom att titta på fotona. Eller? Jag har ju inte direkt tänkt i dessa banor så jag kan ha fullständigt fel. :-/.
    Du har himla snygga foton på huggormen måste jag säga innan jag går härifrån! 🙂

    • 18 december, 2011 kl. 01:39

      Japp…håller nog med dig Monika…man ska inte blanda in bloggbilder med ”normalt” fotograferande. Man kan egentligen bara gå tillbaka till sig själv…vardagliga bloggbilder är inte direkt så genomtänkta utan bara en random bild från vardagen. Dock vill jag ibland få en känsla av manligt eller kvinnligt fotograferande…men det kanske bara är en illusion…kvinnor vill gärna få in lite mer känslor i bilden…som jag för övrigt bara gillar. För..vad är egentligen en bild..om den inte ger en något känslomässigt…en bra bild ska berätta något…men som jag skrev innan…jag kan ha fel.

      Tack för ditt inlägg……

      Vh

  4. 18 december, 2011 kl. 08:33

    Ja, du kan ha rätt, Och som jag skrev så är det inget jag tänkt på förut, men NU kommer jag antagligen att tänka på det så fort jag ser ett foto, ” Hm, undrar om det är en man eller en kvinna som..” 😀 Och det är väl inte konstigt om det finns vissa skillnader. För jämlikhet i alla ära, men vi är av olika kön så några skillnader finns det, men om det beror på uppfostran eller inte ska jag låta vara osagt, men skillnader är det och det kan nog spegla sig i foton också! Hahah, kommer att bli lite intressant hädanefter att se faktiskt!

    Tack själv för din kommentar hos mig, skrattade gott åt din ”skithistoria”, kändes som ett upplägg för tv-serien Solsidan! 😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

