Hem > Matts tycker till...!!! > Snus…det nya guldet för staten

Snus…det nya guldet för staten

20111228-081052.jpg

Hej alla….
Detta är 1:a gången jag lägger ut ett blogginlägg via iPhoneappen, så vi får se hur det blir. Tänk…tänk om min löneutveckling hade gått med samma stora steg som höjningen av tobaksskatten, då hade jag varit en lycklig man. F r o m den 1/1-2012 höjs snuset med 11% och en hederlig Generalsnus passerar då 50:- strecket för 45 gram…ruggigt.!!! I och med att jag snusar löst så funderar jag på att helt och hållet gå till portionsnus. Men även detta kan bidra till något positivt i slutänden… Man kanske överväger att sluta helt och hållet…hmmm…eller inte. Kanske ska man testa att göra sitt eget snus.?…kostar under 400:- för 2 kilo färdigt snus om man bortser från frakten… Men hela handlandet från den svenska staten luktar dubbelmoral lång väg…i ena änden ska svenskarna avvänjas mot tobak och bli hälsosammare för att de eventuellt i framtiden inte ska tynga ner vården…men…i och med att cigaretter och snus är en stor inkomstkälla så ska pengarna från tobaksskatten ändå in, och det rejält… ja jag säger då dé.?

Bilden är för övrigt tagen med min iPhone 3 och sedan efterbehandlad i appen Pixlr-o-matic
Till nästa gång…
\ Matts /

  1. 28 december, 2011 kl. 10:40

    Vi får väl hoppas att skattepengarna från tobaken hamnar direkt i sjukvården eftersom tobak orsakar så många sjukdomar hos människan … 😉

  2. baldwin67
    28 december, 2011 kl. 16:29

    Ja hade vården haft tobaksinkomsten som pengako så hade vi nog inte haft den situationen som vi har i dag med sparbeting på hundratals miljoner varje år.
    Men det är ingen som kan anklaga mig för att vara skattesmitare…inbiten snusare som jag är 😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

