Hem > Recensioner > Pixlr Editor

Pixlr Editor

Hej alla….

Jag é så glad…jag har hittat en fantastisk fotoeditor på nätet och det är Pixlr som står för den. Har ju i tidigare inlägg skrivet om appen och webbtjänsten Pixlr-o-matic som jag har hyllat. Det som gör det så fantasiskt för mig är att man kör editorn direkt på webbläsaren, så även på min arbetsplats som har ett digert säkerhetssystem på sina datorer så kan jag vid lite ledig tid sitta och redigera bilder som jag har liggandes på min lilla Verbatimhårddisk. Utsnittet av Pixlr:s Editor påminner faktiskt lite om photoshop, så är man bara lite bekant med den så kommer man snabbt in miljön. Hade fördommarna att det skulle ta tid att redigera bilder i o m a den styrs genom webbläsaren, men så var inte fallet…den är riktigt snabb. Och genom att gå in i menyn så kan du få upp den i helskärm och på så sätt slippa webbläsarmenyn, och då blir det en ”riktig” mjukvarukänsla när man arbetar med den.. Möjligheterna är många och i enbart filtermenyn så finns det många godsaker att välja mellan…sen har man det mesta som man behöver…beskärning, lager, kurvor, nivåer etc…och hörr ni…den finns även på Svenska 🙂  Men en sak som är lite synd är att den verkar bara ha stöd för Jpeg, så tanken om att öppna Raw, Tiff etc kan man glömma…Men…man kan inte få allt. Jag ska faktiskt inte jiddra så mycket mer om den utan ni ska själv få utforska denna fantastiska online-editor. Här nedanför går jag igenom steg för steg hur jag redigerade en bild idag med ett ganska trevlig resultat.

Bild 1:  Startsidan är lättöverskådlig…här kan du ta dig både till Editorn och Pixlr-o-matic

Bild 2: Välj var du vill hämta bilden ifrån…själv så väljer jag hårddisken.

Bild 3: Japp…det behövs lite färg i denna gråa årstid, så jag valde denna vackra ros.

Bild 4: Börjar med att beskära bilden…beskärningsverktyget hittar ni vid den gröna markeringen.

Bild 5: Skapar ett nytt lager på orginalfilen och lägger till ett filter som heter ”Glamour Glow” (filter/glamour glow)

Bild 6: Justerar lagret med Glamour Glowfiltret med kurvor för att få lite kontraster (justeringar/curves).

Bild 7: Man kan lätt ändra opaciteten på de olika lagren.

Bild 8: Bilden blev lite mörk, så jag ljusar upp den med ”nivåer” (justeringar/levels).

Bild 9: Orginalbild

Bild 10: Med några enkla steg så blev detta slutresultatet.

Så besök denna fantastiska online-editor på http://pixlr.com/

~~¨¨~~¨¨~~¨¨~~¨¨~~¨¨~~¨¨~~

Till nästa gång…..

~~Matts~~

  1. 9 januari, 2012 kl. 17:01

    Jag borde prova på den 🙂

    • baldwin67
      9 januari, 2012 kl. 22:36

      Absolut.!.!.!
      Faktiskt ett riktigt bra redigeringsprogram som täcker upp det största behovet…och…gratis är gott.!.!.!

      Vh
      ~~Matts~~

  2. 10 januari, 2012 kl. 07:24

    Tack för tipset, ska genast prova den. När jag ser dina redigeringstips här så verkar den ju suverän.

  3. baldwin67
    10 januari, 2012 kl. 16:30

    Ja den ersätter ju inte direkt photoshop när man är hemma, men när man vill fördriva tiden med att fixa till lite bilder…t ex på jobb ;-).. så är det ett fantastiskt verktyg. Grundbilderna kan man ha liggandes på USB, mail etc, sen hämtar man bara upp dem med editorn.

  4. 10 januari, 2012 kl. 17:47

    Nu var du väl ändå lite väl försiktig i din bedömning av rosen. Den är ju hur snygg som helst. Magisk och fantastiskt vacker. Det där ska jag nog kika på när allt ordnat upp sig här hemma. Imorgon väntar mitt nya jobb och det ser jag fram emot med spänning. Ha det gott. Mvh Susanne

    • baldwin67
      10 januari, 2012 kl. 23:45

      Tack Susanne.!.!.!
      Ja kika gärna på editorn, misstänker att även ni har rejält spärrade datorer på ditt sjukhus. Denna editor körs direkt från webbläsaren, så man kan sitta och pilla lite med bilder när man har en ledig stund på hobbet 😉
      Önskar dig allt gott med den nya tjänsten…kommer att gå sk*tbra. För egen del så gav det mig en nytändning när jag bytade tjänst…tänk..nu har jag varit där nästan 1 år och 3 månader…vá tiden springer iväg.

      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

