Hem > Foto > Det finns inga dåliga fotoväder.!!!

Det finns inga dåliga fotoväder.!!!

Hej alla….

Ja jag hävdar verkligen detta, det finns inga dåliga fotoväder. Problemet är väl att man inte vill ta ut sin dyrbara utrustning i skitväder med regn etc. Men även i dåligt väder så kan man få trevliga bilder. Härom dagen när vi var på dovhjortsjakt (med kameran) så regnade det oavbrutet och vi fick torka av kamerorna hela tiden och skydda dem genom att lägga dem innanför jackan mellan exponeringarna. Men ljuset blev fantastiskt murrigt och det var som gjort för rörelsefoto. Så i alla väder…i rätt kläder…så finns det fotomöjligheter. Men…egentligen är det inget som direkt lockar ;-)…men man kan missa mycket p g a detta…Men fick vi tag på några dovhjortar.???…jo då, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så var vi inte beredda och Bella jagade bort dem. Så slutresultatet blev även det 2 bilder med rörelseoskärpa 😉

Bilderna kommer från Ekvallen utanför Genarp  som ligger i Lunds kommun vid sluttningarna av Romeleåsen.

Till nästa gång….

~~Matts~~

  1. SoF
    11 januari, 2012 kl. 09:18

    Kan bara instämma!
    Regnväder är spännande…också. 🙂

    Tack för titten.

    • baldwin67
      11 januari, 2012 kl. 15:49

      Absolut.!.!.!
      Planerar att köpa regnkläder till mina Canonhus 😉

  2. 11 januari, 2012 kl. 10:40

    Vill man fånga ett speciellt tillfälle så spelar det ju ingen roll vilket väder det är, men visst är strålande solsken vackert. Själv gillar jag att fotografera dimman, bilderna blir härligt mystiska och mjuka.

    Har precis börjat försöka lära mig att leka med slutartider, har inte lyckats så bra än. Blir lite avundsjuk på dina fina bilder ;0)

    • baldwin67
      11 januari, 2012 kl. 15:55

      Strålande väder är faktiskt inte mitt favoritklimat gällandes fotografering…men dimman.!.!.! mumsfillibabba…
      Angående rörelsefoto och slutartider så gäller det bara att träna…jag brukar att styra slutartiden med att öka på bländaren i stället…börja med runt 10-15 i bländare och gör en mjuk lodrät rörelse…det är bara att testa sig fram. Själv så gillar jag en lagom rörelse i bilden så man fortfarande kan uppfatta motivet så det inte bara blir en massa streck.

  3. 11 januari, 2012 kl. 14:51

    Hej!
    Här har jag varit inne och kikat runt..
    Fina bilder!
    Själv är mitt favoritobjekt min hund, lite trist i längden kanske, inte för mig..men för andra..;)) dessutom har jag ”bara” Canon S95..men den är bra när man väl får till det..
    Tack för titten!

    • baldwin67
      11 januari, 2012 kl. 15:58

      Hej Catja och tack….
      Canon S95 är inte ”bara”…det är en bra kompaktkamera.
      Och angående hundar så plåtar jag min lilla Bella (en schabradortik) väldigt ofta…men jag visar inte upp dem så ofta bara 😉
      Välkommen tillbaka….!!!

  4. 11 januari, 2012 kl. 16:46

    Bild nummer två fångade mig speciellt.
    För övrigt kom lokaltidningen idag med en stolt Matts på förstasidan, de du. Bara ett stort grattis till artikeln …

    • baldwin67
      11 januari, 2012 kl. 17:49

      Tack Lasse…
      Och när blickarna är mot mig i denna stund ;-), så är det dags att göra något nyttig av det hela…Se nytt inlägg.!.!.!

      Vi hörs….

  5. 11 januari, 2012 kl. 16:48

    Eftersom det går att ta fantastiska bilder i skitväder så kan man så klart säga att det inte finns något dåligt fotoväder. Problemet är att JAG inte tycker om att vara ute i det och, om man är av mitt kynne, fullständigt tappar lusten att göra någonting om det är för grått och för mörkt.

    Dimma är kul.

    • baldwin67
      11 januari, 2012 kl. 17:52

      Instämmer helt…man är ju även rädd om sin fotoutrustning.
      Men grejen var att ljuset blev så där riktigt häftigt i regnet på eftermiddagen, men det var nog ett undantag att jag går ut i regnet och plåtar. Dags att köpa ”regnkläder” till kameran 😉

  6. 15 januari, 2012 kl. 10:57

    Visst kan man fotografera under dåligt väder, men det är inte sådana bilder som jag vill fotografera. För dåligt väder har vi ofta och då är det skönt att få titta på varma och soliga bilder.

  7. baldwin67
    15 januari, 2012 kl. 11:15

    …..och tillfällena att fotografera soliga och varma bilder har varit en bristvara 😉
    Men visst…varma och soliga bilder vill man gärna ha.

    Vh

  8. 15 januari, 2012 kl. 11:57

    Att fota i dåligt väder kan ge spännande bilder anser jag, men jag måste ju erkänna att jag drar mig för att ta mig ut med kameran när det är regn och rusk. Fina bilder du visar upp! Är ju såååå svag för dessa rörelsebilder…
    Må gott!
    /Erika

    • baldwin67
      15 januari, 2012 kl. 16:17

      Tack Erika….
      Misstänkte att dessa skulle falla dig i smaken 😉
      Ja det är inte det första man tänker på, att ta med sin dyrbara utrustning ut i regnet…men resultaten kan bli riktigt trevliga. Ska försöka att hitta någon fiffig lösning på att skydda kameran mot regn och rusk.

      Vh

  1. 22 januari, 2012 kl. 11:00

Kommentera

