Hem > Foto > Att många rätt ändå blir fel

Att många rätt ändå blir fel

Hej alla….

I tisdags körde jag och Bella ut till Falsterbonäset för att beskåda vad kylan hade ställt till med. Satte oss i bilden och väl ute på motorvägen så låste jag farthållaren på 100 km/h och tänke…”jag måste flanera lite och kika på vyerna”. Solen gassade och via Rockklassiker 106,1 så pumpade Mötley Crüe ut ”Girls Girls Girls” i högtalarna…ganska schysst beat i den faktiskt. Till min förvåning så var Falsterbokanalen helt fryst, endast ett litet fragment avslöjade att det tidigare…förmodligen några dagar sedan hade det en båt passerat. På väg ner mot strandet så hörde jag…Voff Voff Voff…. vänder mig om…det var inte någon hund, i så fall var det en flygande hund…med två svanar pumpade ut lätena från sin kraftiga vingslag. Även om det har varit väldigt kallt den senaste veckan så har nog vindarna varit gynnsamma, isen som låg en bit ut från stranden var ganska jämn och intakt om man jämför med andra år. Efter en bra bits promenad längs med stranden så tänkte jag att det var dags att vända…det är ju lika lång väg tillbaka. Slår en flukt på kameran…Attans J*kla Skit….hade inte ställt om inställningarna från månfotograferingen dagen innan…jag hade inte uderexponerat bilderna bara 1 steg utan hela TVÅ steg…lite för mycket alltså. Men som tur är så plåtar man i RAW så rädda det som räddas kan. Problemet med så kraftig underexponering är att bilderna kan bli för brusiga när man rattar upp exponeringen i efterhand. Men några bilder kan jag visa upp för er…tog även en liten tröstrunda ”på andra sidan” med rätt inställningar.

Men….vi hade i alla fall tur med vädret 😉

Till nästa gång….

~~Matts~~

  1. 9 februari, 2012 kl. 13:04

    Flera bra foton i den här bildserien Matts.

    Ha det!

    • baldwin67
      9 februari, 2012 kl. 15:45

      En tackar….
      Vet inte hur många gånger jag har besökt det här stället, men ändå så pumpar man iväg en massa exponeringar…många gånger på samma motiv. Men omständigheterna gör att det ändå blir olika slutresultat.

  2. 9 februari, 2012 kl. 15:40

    RAW och Lightroom är räddningen många gånger. Annat var det förr när man fick se resultatet först efter någon dag när diafilmerna var framkallade. Det var mer än en gång jag hade svårt att sova efter t. ex en hel dags matfotograferande. Det gjorde man inte om i en handvändning. Dessutom alltid under tidspress. Så tack för den digitala tekniken. Jag började fotografera digitalt så snart kvalitén var tillräckligt hög. Gud vilken lättnad.
    Jättefina bilder från ”kanalen”. Din ”miss” märks inte om du inte talat om det.

    • baldwin67
      9 februari, 2012 kl. 15:51

      Tack Hans-Ove….
      Har faktiskt aldrig gett lightroom en chans, har bara installerat den och kikat lite snabbt på de olika möjligheterna. Det flesta grundinställningar gör jag i Ps CameraRAW.
      Håller med dig angående den digitala tekniken, men visst var det även en charm med det anaologa…det blev som att vänta på jultomten innan man hämtade ut kuvertet med framkallningarna. Men…jag var inte direkt en aktiv fotograf på den tiden, mest familjära foton. Det gick faktiskt att rädda dem trots fadäsen…lite avbrusning och uppskärpning kan göra susen.

  3. 9 februari, 2012 kl. 17:13

    Gillas! Många bra bilder där kanske bryggbilderna samt den med upptagna bryggan sticker ut lite extra. Samt bild nummer tre i serien!

    • baldwin67
      9 februari, 2012 kl. 23:46

      Tackar Lasse…
      Ja det var en fantstisk dag vädermässigt, att det blir lite fel ibland kryddar bara till det 😉
      Skickade över lite fler bilder från denna dag till dig om jag inte minns fel.

  4. 9 februari, 2012 kl. 18:20

    Många fina skapelser du kreérade på den rundan må jag säga ! Håller med Lars G ang bryggbilderna men som sagt flera påpassaliga bilder där det gäller att vara snabb också !

    • baldwin67
      9 februari, 2012 kl. 23:49

      Tack Ronnie… Alla årstider har sin charm på Falsterbonäset, men frågan är om jag inte föredrar vinterbilderna. Det är just de isbeklädda bryggorna och istungorna som sträcker sig ut mot havet som göret. Men som skrivet…trots kylan så har det nog varit ganska tacksamt på näset denna vinter…vindarna har inte tagit i som de brukar.

      Vh

  5. 9 februari, 2012 kl. 19:11

    Vilka härliga bilder!

    Jag gillar den på bryggan med isen som tycks klättra upp längs pelarna 🙂

    • baldwin67
      9 februari, 2012 kl. 23:50

      Tack Henrik…
      Ska se om jag lägger ut några bilder från vintern 2010-11 tagna just här på Falsterbonäset. Då var verkligen bryggorna beklädda med is.

      Vh

  6. 10 februari, 2012 kl. 12:29

    Det blev många snygga bilder ändå! Det där med att glömma bort att ändra inställningarna har nog hänt de flesta någon gång, själv är jag jättenojjig och kollar alltid en gång extra innan jag ger mig ut…

    Ha en trevlig helg

    • baldwin67
      10 februari, 2012 kl. 16:10

      Tack Camilla…
      Jag försöker få in rutinen på att ALLTID återställa kamerans funktioner efter en fotosession. Men tydligen så missade jag det ”big time” den här gången. Men det slutade rätt lyckligt ändå 😉
      En trevlig helg.!.!.!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

