Arkiv

Archive for 16 februari, 2012

Natt

16 februari, 2012 3 kommentarer

Hej alla….

Tog mig i kragen igår kväll och gick ut med kameran i mörkret och vinterkylan. Har testat vid ett par tillfällen att plåta lite stjärnor med jordens rotation. Resultaten har inte blivit lysande, men skam den som ger sig. Jag var trött, det var kallt och jag hade inte tålamodet för längre exponeringar, så bilden på Karlavagnen hamnade på 7 minuter och bilden över Malmö på 13 1/2 minut. Ska man få till ett ordentligt rörelsemönster så ska man låta kameran exponera betydligt längre tid. Har upptäckt några saker som jag ska ta med i beräkningarna nästa gång…jag ska prova att överexponera bilden redan i kameran med något steg, fick dra upp den i efterhand nästan 2 steg…nästa grej är jag ska komponera bilden redan i dagsljus så jag vet hur kameran ska stå för bästa resultat…inte det lättaste…men men. Problemet med t ex den första bilden där jag skulle fånga Karlavagnen var att jag inte såg ett smack i sökarfönstret, utan sköt i blindo. Men med tanke på att fotografera i beck svart mörker så får jag väl anse mig nöjd.

Till nästa gång….

~~Matts~~

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.