Hem > Foto > mattsryden.se i ny tappning

mattsryden.se i ny tappning

Hej alla….

Idag måndagen den 20 februari (barnbidraget har kommit och räddar den sista veckan innan lön) 2012 har jag bytt ut hela mattsryden.se. Tanken är att jag varje år ska följa ett tema som ett årligt fotoprojekt. 2012 års fotoprojekt är gatufotografi, och det som gör det lite speciellt är att alla bilder ar tagna med ett av mina favoritobjektiv…en liten plastig skitsak egentligen, men med charmigt retro resultat…ett Holga 60mm/f8 och kamerahuset ett Canon EOS 400D. Bilderna som jag kommer att visa för er är i stort sett helt oretucherade och direkt från kameran…inga upprätningar av linjer, inga beskärningar etc..det enda som jag gör med dem är att de görs om till monochrome färgskala, d v s svart-vitt. Även webbsidans uppbyggnad är väldigt basic och retro med handknackad html text. Så titta gärna in och ta del av mina vardagliga intryck på mattsryden.se.

Jag har även ett önskemål från er besökare att informera mig om det är något som inte stämmer med mattsryden.se….det enda som jag tror kan  vara problem är att portfolion är uppbyggd via ”popup”, och många har i dagens läge popup stoppers aktiverade i sina webbläsare. En webbsida kan även te sig olika beroende på vilken webbläsare man använder sig av.

Men titta gärna in på mattsryden.se och ge era synpunkter på det hela.

Till nästa gång….

~~Matts~~

  1. 20 februari, 2012 kl. 21:52

    Oj, så spännande Matts!

    jag måste få säga att bilden på råkan? kråkan där i stan är superskööööön! Är den tagen med en Holga? Blir dom sådär lite gamla i stilen då? Sååå häftigt!

    Tack för dina så fina ord hos mig!

    Mvh Tammy

    • 20 februari, 2012 kl. 22:59

      Hej Tammy och skoj att du kikade in hos mig…
      Holgaoptiken tycker jag är fantastisk…riktigt retro…eller vad är det man kallar det.?..Toycamera.
      I och med att det är fast bländare så får man styra exponeringen med slutartiden…brukar att hamna runt 1/20, 1/30 i dagsljus…och det innebär ganska mycket rörelse i bilderna. Men det gör inget tycker jag, det skapar liv i bilden. Och med tanke på priset på strax under 300:- så får man en leksak som kittlar den kreativa andan…det är riktigt kul att plåta med Holga 😉
      Angående ditt blogginlägg så håller jag med dig…finns det en berättande historia i symbios med bilderna så blir det lockande att läsa och inte enbart kika på bilderna 😉

      Vh

  2. 21 februari, 2012 kl. 10:53

    Utmaningar 2012..gillas..att se något speciellt eller ett visst område..man blir lite nytänd..ha det..Maria

    • 21 februari, 2012 kl. 12:25

      Tack Maria….
      Ett årstema…något att kunna backa tillbaka till när idétorkan sätter in 😉

      Vh

  3. 21 februari, 2012 kl. 17:08

    Matts, det enda jag så här direkt kan se som kanske behöver en justering är att popuppen är lite för liten på höjden. Knapparna under bilden blir halv dolda under kanten. Annars så känns den bra.

    • 21 februari, 2012 kl. 17:24

      Toppen Lasse…Tack…
      Ja jag misstänkte att jag skulle behöva justera det. Funkar bra i Safari men i Chrome får jag fram scrollisterna. Vilken testade du i….Explorer.?

      • 21 februari, 2012 kl. 20:39

        Har kollat i Firefox, Google Chrome, IE och det är bara i Google man måste scrolla

  4. 21 februari, 2012 kl. 23:26

    Mycket spännande, kommer följa din webbsida under året! Du prickar in tre områden jag gillar i ett ”format”, gutufotografering, svartvitt och toycamera* stilen.

    *Min ”toycamera” är appen Hipstamatic i mobilen 🙂

    Bra jobbat med sidan!

    • 22 februari, 2012 kl. 11:36

      Va skoj.!.!.!
      Även jag gillar dessa olika element, men jag har en viss rädsla av att fotografera människor, varför vet jag inte. Men jag ska försöka att övervinna denna rädsla detta år.

      Vh

  5. 22 februari, 2012 kl. 19:34

    Jag skulle också vilja få barnbidrag denna vecka – men jag har bara hundar! 😛

    • baldwin67
      22 februari, 2012 kl. 23:18

      Ha…ja hundar genererar ju inget barnbidrag utan medför ju bara kostnader, men det är de små liven värda.
      Det är ju tur att du inte har någon Tax…då skulle du även få betala skatt 😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

