Hem > Det var en gång..... > Ödehus i Riseberga

Ödehus i Riseberga

Hej alla….

Ödehus är något som jag verkligen gillar att fotografera…denna gamla slitna miljö som med sin atmosfär andas historia. Det är inte ofta man kommer över dem, men när man väl gör det så hoppar man högt. Detta hus körde jag förbi när vi var på avslappningsvecka i vårt sommarhus vid Färingtofta. Tog mig en lite fototur och skulle precis köra in i ett samhälle som faktiskt även det heter Riseberga…fast detta tillhör Klippans kommun. På höger sida av vägen såg jag detta slitna hus som stod där och öppnade sig för mig. Min fotokompis Lasse är som en blodhund, han har sniffat upp ytterligare ett ”ödehus” som vi eventuellt ska besöka idag…vi får se hur det mötet blir.

Till nästa gång….

~~Matts~~

  1. DeSoto
    27 februari, 2012 kl. 10:17

    Undrar hur många sådana där ödehus som man har smugit runt i.
    Snygg exteriör!

    En sådan där (foto)blodhund skulle jag gärna hyra. 😉

  2. 27 februari, 2012 kl. 10:57

    Spännande att tänka på de livsöden som levt sitt liv i detta hus. Samtidigt är det trist att så många hus går samma öde till mötes.

    • baldwin67
      27 februari, 2012 kl. 14:48

      Så är det….
      Bygden runt Färingtofta där vi har vårt ”sommarhus” är i stort sett helt öde. De som har vuxit upp där och har kommit till åren kan inte bo kvar när samhället drar in alla servicetjänster…kontentan blir att inga nya människor flyttar ut på landet.
      Det är intressant när svärfar berättar om vilka och var folket har bott när vi tar våra promenader i skogarna…och oftast är det bara ruiner kvar av de hus som en gång har varit.
      Besökte ett riktigt trevlig hus idag…ett inlägg här på bloggen kommer inom kort från det besöket.

  3. 28 februari, 2012 kl. 09:22

    Lustigt! har själv gjort ett inlägg i söndags om ödehus. Ja , det är något visst med ödehus och ödegårdar. Finns mycket runt om där jag bor. Minns även när jag var i Småland att vid Odensjö låg det massor av ödegårdar och det var ett sorgligt men vackert förfall. Gillar sådana ödehus där en del möbler eller annan inredning finns kvar för då berättar huset en del av sin historia.
    / Pella

    • baldwin67
      28 februari, 2012 kl. 23:14

      Va skoj…har du några tips så får du gärna berätta 😉
      Kommer att lägga ut ett par inlägg om ett hus som vi besökte i måndags i Nordanå…det huset var verkligen en hit….ska definitivt dig igen.

  4. 28 februari, 2012 kl. 21:46

    Spännande med ödehus. Kan inte komma på att vi har några men det finns förstås säkert om man ger sig ut och letar. Egentligen borde landets uteliggare få ta del av dom istället för att bo i trapphus och parkeringshus. Om husen ändå står där öde så kan det väl ändå ge några tak över huvudet. Men så klart så är ju husen i någons ägo så det är väl inte så enkelt förstås. Dessa ödehus innehar förstås en hel del historia inpräntat i väggarna, vilket är spännande. Underbara bilder. Undrar om jag ska ut på ödehus-jakt i vår…. Vårhälsningar från mig =)

  5. baldwin67
    28 februari, 2012 kl. 23:16

    Ja man kan inte vara överallt Susanne…många av de hus som jag kommer över och kan fotografera får jag via olika tips. Men ibland kan man ha tur och bara springa på dem…som det här 😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

