Holga PinHole

Hej alla…..

Ja då har jag testat mitt Holga PinHoleobjektiv och vad kan man säga om det.? Visst det är väldigt ”retro” både i handhavandet och bildkvalitet och det krävs en del efterarbete för att bilderna ska bli acceptabla. Har inte testat en”riktig” hålkamera, men jag kan tänka mig att bildkvaliten blir bättre. Det kräver även ett ordentligt stöd som t ex stativ eller något som du kan ställa kameran på, för att även detta objektiv kräver långa slutarider för att släppa in det ljus som krävs. Hålet har en diameter av 0,25 mm och det är mindre än de pinholeobjektiv som jag själv har gjort…tror jag har hamnat på runt 0,4 mm. Breddvidden vet jag inte riktigt hur den är mer än att den är väldigt tight, kan tänka mig att det hamnar runt 70. Ska testa det nästa gång i stadsmiljö där jag kan tänka mig att det gör sig bra, samt att det är i dagsljus. Bilden som ni kan se i inlägget är taget inomhus med bara ett fönster som ljuskälla och om jag inte minns fel så hamnade slutartiden på runt 7 sekunder. Men man kan till synes göra mycket på 7 sekunder, man kan till och med agera som modell själv😉 Resultatet tycker jag själv blev ganska bra…gillar att stolen liksom lyser igenom så att det ger en lite halvt osynlig känsla i detta självporträtt. Att man sen kan se allt damm som är på sensorn hör liksom till, så det är inget jag gör någonting åt…däremot så konverterar jag ofta bilderna till svart-vitt eller sephia för känslans skull, ett kvadratiskt format gör även mycket för slutresultatet. Holga PinHole kostar inte mycket, man får det under 300:-… och med tanke på priset så får du ett trevligt objektiv som kittlar kreativiteten.

Till nästa gång….

~~Matts~~

  1. 7 mars, 2012 kl. 08:06

    Spännande effekt Matts.

  2. 7 mars, 2012 kl. 08:31

    Ser ut som gamla tiders ”spökfoton”!

  3. 7 mars, 2012 kl. 08:52

    Med lite mer användande och rätt miljö så hittar du säkerligen formen för din kreativiteten.

  4. 7 mars, 2012 kl. 13:28

    Häftigt, det blev lite spöklikt…

    Ha det bra

  5. baldwin67
    7 mars, 2012 kl. 18:51

    Hej alla…och tack.!.!.!
    Ja detta objektiv kan man verkligen leka med, resultaten blir långt ifrån ”perfekta”…va nu dé é.?… men med mycket charm.
    En annan lek med bara en ficklampa som ljkuskälla var ju de här… https://mattsryden.wordpress.com/2012/01/23/jag-ar-besten-i-dina-mardrommar/#

    Vh

  6. 7 mars, 2012 kl. 20:44

    Ahhh, så sjukt spännande detta måste vara och jag gillar resultatet massor!

    Mvh Tammy

    • baldwin67
      7 mars, 2012 kl. 23:53

      Ja det är riktigt kul med Holgaoptiken. Man kommer in i perioder när man kopplar på dem och utforskar lite av de olika möjligheterna. Huset som jag använder mig av är mitt gamla 400D hus. Jag kan inte påstå att optiken är direkt tät, så man får räkna med rejält med damm på sensorn.

      Vh

  7. 8 mars, 2012 kl. 21:24

    Wow, SÅÅÅ cool bild. Spännande och spöklig på ett läckert sätt! Kul att se. Mvh Susanne

    • baldwin67
      9 mars, 2012 kl. 01:33

      Tack Susanne…
      Ja resultatet blir ganska effektfullt. Grejen är att det bara är en exponering men jag hade en slutartid på ca 7 sek…och på den tiden hinner man agera lite😉

  8. 9 mars, 2012 kl. 01:52

    Me like! Ser riktigt riktigt häftigt ut det där!

  9. 13 mars, 2012 kl. 23:09

    ha ha spöket Matts! Häftigt!!

    • baldwin67
      14 mars, 2012 kl. 00:38

      🙂 … Ja det blev lite ”spooky”….

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

