Hem > Det var en gång..... > Ekgatan 46 rivs

Ekgatan 46 rivs

Hej alla…..

Ja nu är det sista chansen att ta del av det lite mytomspunna ödehuset på Ekgatan 46 i Malmö. I dagarna har rivningsarbetet av det kända ödehuset startat. Självklart var jag där för att dokumentera det sista av detta ”spökhus”. Hade Camillas kompaktkamera (Panasonic Lumix TZ7)med mig efter nattens arbete och cyklade förbi en sväng innan det var läggdags. Det jag möttes av var att ca. 1/3 av huset var borta och innehållet av huset hade blottats sig…Äntligen tänkte jag…äntligen lite interiörbilder. Tog några försiktiga steg in i husets innanmäte…det skrapade och knakade under fötterna och det kändes väl lite olustigt…”bara golven håller nu när rivningsarbetet har satt igång”…men nu sitter jag och skriver här, så det hela gick bra. Gick med trevande steg runt i det som tidigare var ett intakt hus. Tegelstenar låg runtomkring och även på trappan upp till 2:dra våningen…det finns även en 3:dje våning, men då var man tvungen att gå på den forna trappan på den rivna utsidan av huset…öhhh…jag tror att jag struntar i det. Men med några bilder så dokumenterades interiören i detta hus vars staket och grindar har satt karaktären genom sina upp och nedvända pentagram. Nu väntas bara vad som ska ersätta denna tomt…det är nu i min vetskap ett oskrivet blad i Malmös historia.

Tidigare inlägg om Ekgatan 46

Ekgatan 46 (forts..)

Ekgatan 46

Till nästa gång…

¨¨Matts¨¨

  1. 23 mars, 2012 kl. 17:08

    Känner igen känslan när man går omkring på gamla ödetomter/ödehus, lite försiktigt och osäkert…
    Tur att du/ni har dokumenterat före rivningen!

    Trevlig helg!

    • baldwin67
      23 mars, 2012 kl. 19:59

      Ja nu är det snart över för denna fastighet…i 83 år har den fått stå på denna plats. Malmö förändras hela tiden på gott och ont, så lite dokumentations krävs till de som ska ta över efter oss.

      Trevlig helg.!.!.!

  2. 24 mars, 2012 kl. 07:30

    Uppenbarligen så var du inte först in i kåken. En del av ”målningarna” känner man igen från andra ställen då konstnärerna målar var och en på sitt sätt. Ska du dit i helgen? Synd jag inte kan hänga på för jobbet pockar på min uppmärksamhet …

    • baldwin67
      24 mars, 2012 kl. 12:33

      Visst känner man igen den stilen på graffitigubben. Får se om jag kör dit igen, tog dessa bilder igår och det fanns egentligen inte mycket mer att se. Men är man intresserad så finns nog bara denna helg kvar, sen är kåken förmodligen borta.

  3. Freja
    26 mars, 2012 kl. 11:49

    Hej jag är granne med detta hus. Jag har för mej att det är kommunen som ska bygga ett dagis där. Och det är jag verkligen inte så glad över. Själv har jag varit inne i huset för ca 2 år sen. Det finns även en fjärde våning som är en väldigt liten källare. Just nu sitter jag inne på mitt rum och hör hur dom river huset😦

    • baldwin67
      26 mars, 2012 kl. 13:36

      Hej Freja…skoj att du hörde av dig…
      Jaha..ett dagis till, men finns det inte redan ett dagis/förskola en bit bakom detta hus.? Jag tog mig bara en stapplande promenad från källaren till 2:a våningen, För att komma högra upp var man tvungen att gå i trappan i den rivna delen…något som jag struntade i.
      Du har ingen mer rolig information om huset och de som bodde där.?

      Vh

  4. akismet-c8501287642ab00bbf3e7fa2d8821646
    26 mars, 2012 kl. 12:21

    Trevligt att du hann med att dokumentera ett antal interiörbilder, det var nog sista chansen. Jobbigt att se att de redan börjat ta ned delar av huset..:/
    mvh/Rust

  5. 26 mars, 2012 kl. 12:25

    Trevligt att du hann dokumentera inuti huset innan det helt var rivet, mindre kul att se en grävmaskin parkerad utanför och att rivningen är påbörjad. Kunde de inte bara låtit huset stått kvar ..

    mvh/Rust

    • baldwin67
      26 mars, 2012 kl. 13:39

      Det var ett vackert och rymligt hus, förstår inte varför det inte har blivit sålt…även tomten var stor…men men. Tänkte ta mig dit i helgen för ytterligare en fotorunda, men tiden och ambitionen räckte inte till. Det fanns egentligen inte så mycket att hämta i fotoväg interiört. Rivningsarbetet hade ju börjat så det var både riskabelt och skitigt att vistas inne i huset. Men några bilder fick jag med mig hem….och..nu är det försent.

      Vh

  6. 29 mars, 2012 kl. 14:49

    Tragiskt att de river huset. Tack för bilderna!

    • 29 mars, 2012 kl. 16:28

      Ja…men förändringar sker hela tiden i våra städer…på gott och ont. Det är då viktigt att dokumentera så eftervärlden kan ha lite koll på vad som har hänt i t ex Malmö. Tyvärr så byggs det inte hus i den här stilen längre…arkitekturen blir sterilare och den gamla snickarglädjen känns som den har försvunnit.
      Tack för din kommentar.!.!.!

      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

