Hem > Foto > val

val

Hej alla….

Alla av oss står inför olika val under livet…vissa kanske viktigare än andra. Ett viktigt val är att välja kamerahus 😉 När jag uppgraderade mig från min Eos 400D till 60D så stod valet mellan 60D och 7D…visst 7D verkade bättre på ”pappret” men mitt val blev ändå 60D. Och det som avgjort fighten var den vridbara skärmen med liveview. Så nu slipper man ligga på mage för att ta bilder i grodperspektiv.

Men jag önskar er alla en trevlig helg och i kväll blir det Rock´n´roll på KB i Malmö med Electric Boys & Bonafide…Najjs.!

Till nästa gång….

~~Matts~~

Ps. En liten överraskning fick jag även av mitt webbhotel One.com i dagarna. De har utökat webbutrymme från 3 Gb till 5 Gb för samma låga peng som innan…12:- / mån…. Tack för det One.!.!.!

  1. 23 mars, 2012 kl. 07:07

    Grattis till din nya EOS 60D !!!
    Hoppas att vi får se ännu mera bilder.

    Ps.
    Det här skriver jag till er alla som som vill börja fotografera det är inte kamera el. pris lappen som gör er till en bara fotograf. eller?

    • baldwin67
      23 mars, 2012 kl. 09:12

      Tack Jack….
      Ska bara förtydliga lite…60:ian är inget direkt nytt köp, har haft den nu i 8 månader. Men man kan nog anse den som ganska ny ändå 😉
      Håller fullständigt med dig….det är ögat bakom kameran som gör bilden, men kameran står för den tekniska kvalitén. Fotograferar inte enbar med systemkamerorna utan använder mig även mycket av ”frugans” kompaktkamera…en Panasonic Lumix TZ7 samt min iPhone.

  2. 23 mars, 2012 kl. 07:50

    Grattis!

    Jag är väldigt nöjd med min 7D men vridbar skärm hade onekligen varit roligt och nästa kamera (om några år) ska definitivt ha en sådan. Vet inte om 60D:an har möjligen att ange ett högsta iso för automatfunktionen men 7D har det inte. Det hoppas jag att nästa kamera ska ha också.

    • baldwin67
      23 mars, 2012 kl. 09:18

      Den vridbara skärmen är fantastisk…allt från grodperspektiv till armarna rätt upp i luften som är användbart vid t ex konsertfoto.
      Angående ISO auto så har du möjlighet i 60D att bestämma det högsta värdet, har ställt in min på ISO 3200…och det räcker gott och väl till vid konsertfotografering. Man ser även i sökarfönstret vilket ISO bilden kommer att få innan du exponerar.

  3. 23 mars, 2012 kl. 08:29

    Matts, samma ”krav” ställde jag då min 60D inköptes för 1 och ½ år sedan. Som gammal gubbe är det svårare och svårare att komma ner i spaggat när ve verkliga ”canon-bilderna” ska tas.
    Blomman du fotograferar är en ganska sällsynt art som bara finns på ett fåtal platser i södra Sverige. Kolla in följande länk
    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/petas/petaalb.html
    Håller med vad ”Jack Trigger” skrev, att det inte spelar någon roll vad för märke eller vad den kostat som gör fotografen. Bildsinnet är mer eller medfött och visst kan en bra utrustning bidra till bättre bilder, rent tekniskt. Många ”tekniknissar” ser mer till funktionerna på kameran än till hur man utvecklar sitt bildsinne …

  4. baldwin67
    23 mars, 2012 kl. 09:23

    Jösses…har jag gått och köpt mig en pensionärskamera.? 😉
    Nå skämt åtsido, det var av samma skäl jag valde min 60:ia.
    Bilden ovan visar fototillfället av Vitskråpen som var med i förra blogginlägget.
    Jag visste att den var sällsynt…för jag har inte sett en innan 🙂

  5. Fotopunktmis
    23 mars, 2012 kl. 10:59

    Gillar läget..befinner mig gärna i marknivå nu när marken blir varm..jag använder min lilla CanonPowershot A480 med inställning närbild..men skall under våren lära mej ta närbilder med sx30is med fattigmansfilter..Vi får se hur det går..nu skiner Solen på en blå himmel..dags för tur..ha det..Maria

    • baldwin67
      23 mars, 2012 kl. 14:23

      Fotograferade med en Canon Powershot S3 IS innan jag köpte min 1:a systemkamera som var en 400D…Och jag saknade direkt den vridbara skärmen. Därför är det skönt att jag har fått den tillbaka.

  6. 23 mars, 2012 kl. 11:10

    PS fixade bloggadressenDS

  7. 23 mars, 2012 kl. 23:20

    Kan förstå motivet av ditt val. Om det varit jag på din bild hade jag legat platt på mage, förhoppningsvis med något underlägg eller nått för jädrar så skitiga kläderna blir efter en fotorunda i naturen. Dessutom har jag dragit åt mig fler fästingar än vanligt så nog attans hade det varit bra med vikbar skärm men men… man kan inte få allt. Nu har jag 7:an i min ägo och känner mig nöjd så det är bara att gilla läget. Ledig helg så nu ska det ut och krypas i naturen, igen =) Har jag tur sover fästingarna ännu!!
    Ha det gott. Mvh Susanne

  8. baldwin67
    24 mars, 2012 kl. 01:54

    Jag respekterar ditt val Susanne 😉
    Det var attans nära att jag köpte 7D, men efter en stunds fundering så valde jag min kära 60:ia….och..även jag är nöjd…
    Helgen verkar att ge oss schysst väder, så även jag ska ta mig ut en stund med kameran…men nu stundar en sen timma med igenomgång av plåtarna från konserten 🙂

    Vh

  9. 27 mars, 2012 kl. 22:50

    60D är en mycket bra cropsensorkamera, hade den kommit ut på marknaden innan jag köpte 7D hade den varit det givna valet, både ekonomiskt och ur användarsynpunkt. Sålde av min 7a efter ca 4-5månader, det kamerahuset var inte för mig.. Saknar dock ibland bättre autofokus med mitt numera ”antika” hus.. men vanligtvis är mina motiv stilla så det får ses som bonus när AF’en hänger med på saker som rör sig, prioriterar ISO-prestanda 🙂
    60D med macro kan jag tänka mig skulle vara en riktigt fin kombination med tanke på den vridbara skärmen!
    Mvh

    • baldwin67
      28 mars, 2012 kl. 05:14

      Japp..det var de som var tanken, men jag saknar macro ;-)…men det kommer så småningom. Innan jag gick öven till syterm så plåtade jag med en Canon S3 IS och den hade vridbar skärm…saknade det oerhört när jag skaffade mig min 400D då för många år sedan.

      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

