Hem > Foto > Vem studerar vem.?

Vem studerar vem.?

Hej alla….

Ja vem studerar vem.?…det är frågan. Är det den lilla silkesapan som snabbt kommer fram till gallret och tittar på mig och undrar ”vad är det för en gök”… eller är det jag som studerar apan.? Kanske en lite knäpp frågeställning, för jag står utanför gallret…eller .? Oavsett så ger gallret en makaber känsla hur vi ser på djur…även om de har det väldigt bra. Jag är lite kluven egentligen…jag gillar verkligen djur och önskar de allt gott. Jag har själv djur som jag låser in…hunden går i koppel, ödlorna som jag en gång har haft var inlåsta i deras terrarium… Har de det sämre än de fria djuren.? I reptilernas värld så lever de i genomsnitt betydligt längre i ”fångenskap” än i det vilda. Förmodligen beror det på att de inte då har några fiender och ingår inte i någon näringskedja. ( bara som en parantes till de tidigre inläggen om de vilda djuren )

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 3 april, 2012 kl. 11:52

    Känner igen mig i dina funderingar.

    Besökte en djurpark för ett par år sedan för att försöka få några bra bilder, men kände en obehagskänsla under hela besöket.
    Kanske var det djuren som ljudlöst skrek: Släpp ut oss, släpp ut oss…

    Även husdjuren funderar jag över ibland – har vi rätt att ha dem och bestämma över dem överhuvudtaget.?

    Du lyckades få fina bilder på apan!

    • baldwin67
      3 april, 2012 kl. 15:58

      Med att ha djur i fångenskap och som husdjur så kommer det stort ansvar. Med att ta hem och ta hand om ett djur så gäller det att göra så bra för den som möjligt…oavsett vilket djur…från akvariefisk till häst och exotiska djur.

  2. 3 april, 2012 kl. 12:11

    En bra serie där man kan se i ögonen hos denna lilla varelse att allt inte står rätt till. Sista bilden är den enda jag sätt innan vad jag kan minnas, och den är BRA!

  3. 3 april, 2012 kl. 12:12

    Vill påpeka att bilderna tillsammans blir bättre än om de bara visas en och en

    • baldwin67
      3 april, 2012 kl. 15:59

      Tack Lasse…
      Ja jag har nog inte visat upp alla bilder ur den här serien. Men som du skriver…de kanske gör sig bättre tillsammans än ensamma.

  4. Jenny Mo
    3 april, 2012 kl. 20:12

    Så ond den ser ut på andra bilden, suveränt fångat! 🙂

    • baldwin67
      3 april, 2012 kl. 20:48

      🙂 …. Ja det är en intensiv blick den har.
      Skoj att du kikade in här hos mig.

      Vh

  5. 4 april, 2012 kl. 18:56

    bra bilder men den blicken…. det gör ont.
    vh Jack

  6. baldwin67
    4 april, 2012 kl. 22:55

    Håller med dig..blicken förföljer en.

  7. 4 april, 2012 kl. 23:42

    Bild #2 och #4 var mycket starka, säger en del om hur apan mår av att vara inspärrad på en djurpark istället för att leva i sin naturliga miljö i det fria..
    Vh/Rust

    • baldwin67
      5 april, 2012 kl. 03:46

      Ja vi vill i alla fall tycka så..även jag. Men de flesta djur som lever i zoologiska trädgårdar etc är faktiskt uppfödda i samma miljö. De har inte varit ute i det ”fria”, så kan man då sakna det som man inte har haft.?… ja inte vet jag.!

      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

