Hem > Foto, Recensioner > Snikmacro

Snikmacro

Hej alla….

Snikmacro…hmmm…kan man kalla något för det.? Ja i alla fall så kallar jag det för det i detta inlägg. Vad jag menar med snikmacro är mellanringar i dess olika storlekar. Har haft planerna på att köpa mig ett kit, men fick nu möjligheten att testa det innan jag bestämmer mig. Fick låna Kenko mellanringsats av en bekant för påseende i en vecka och jag kastade mig över den redan när jag kom hem från jobb på morgonen. Kan därför inte direkt påstå att jag har testat dem..ännu. Det är tänkt att jag ska använda mellanringarna till mitt fasta 50 / f1,8. Det första intrycket är att det tar lite tid att ta bilder med denna konstellation. Autofokusen fungerar med dessa ringar, men det gäller att ha rätt närgräns till motivet för att få objektivet till att fungera…det är ett farligt flackande fram och tillbaka innan fokus hittas, kan kanske vara lättare att använda manuell fokusering…även det ska testas. Men slutresultatet anser jag vara bra…fick bara testat det en liten stund, så många bilder blev inte tagna…men några kan jag visa upp. Förmodligen kommer det att komma upp ett uppföljningsinlägg här på bloggen när jag har haft chans att testa det lite mer.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 15 maj, 2012 kl. 05:54

    Mitt snikmacro är närbildslinser som jag köpte från kaffebrus, men det är bara den svagaste som fungerar med autofokusen och bildkvalitén blir rejält lidande. Har inte använt dem på ett tag nu men jag kanske borde testa på lite utomhusmotiv…

    • baldwin67
      15 maj, 2012 kl. 21:11

      Jag gillar faktiskt dessa mellanringar mer och mer ju mer jag testar dem. Har enbart testat 36 mm ensam idag och det blir väldigt snävt (de sista bilderna i inlägget). I morgon blir det någon mindre ring som ska genomgå en hård test 😉
      Nu har jag enbart kört med det fasta 50mm/f 1,8, men ska även testa med telet en dag.
      Autofokusen funkar på dessa ringar, men det känns faktiskt lättare att köra dem manuellt.

      To be continued……..

  2. 15 maj, 2012 kl. 22:46

    Tycker du fått till bra bilder på dessa blommor. Vad får du för förstoringsgrad med mellanringar kontra närbildslins? Använder själv en närbildslins ibland på mitt 40mm vilket inte ger macroegenskaper men ändå 1:4 vilket räcker gott till det mesta (för mig).

    vh

  3. baldwin67
    16 maj, 2012 kl. 07:22

    Har faktiskt inte riktigt koll på hur man räknar ut det…om jag inte minns fel så är det väl (breddvidden på objektivet + mm på mellanring) delat med breddvidden=då blir det med en 36mm ring 1:72. i denna mellanringsats ingår det 12,20,36 mm som man kan kombinera som man vill.

  4. 16 maj, 2012 kl. 09:10

    En ny era har vuxit fram i ditt fotograferande Matts! Fortsätt på denna bana som döljer oanade möjligheter …

  5. baldwin67
    16 maj, 2012 kl. 13:37

    Ja tänk Lasse…bara några få mellanringar, och en helt ny fotovärld öppnar sig…fantastiskt.!.!.!

  6. 22 maj, 2012 kl. 18:15

    Jag har ju också mellanringar som jag använder väldigt mycket =) Är helnöjd!!

    • baldwin67
      23 maj, 2012 kl. 01:25

      Tycker att dessa ringar gör ett riktigt bra jobb 😉
      Använder mig av dem på mitt fasta 50mm där de funkar alldeles utmärkt. Har även testat dem på 17-85…men där fick jag inte riktigt till det.

      Tack för alla dina kommetarer…det uppskattas.!.!.!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

