Hem > Foto, Riseberga...en del av Malmö > Fast i macroträsket….

Fast i macroträsket….

Hej alla…..

Jag har blivit beroende…shit, jag trodde inte att detta skulle hända. Men på kort tids användande så har jag blivit fast…Dessa mellanringar som tar mig närmare det lilla i världen har gjort mig beroende. Kommer inom kort att skaffa mig dessa och en ringblixt för att ta mig närmre det lilla i världen…ett liv som man ofta inte lägger märke till på grund av sin litenhet…ett liv som passerar som en lite prick i det stora….ett liv som jag älskar.!.!.!

Att tillägga som en liten rolig parantes så är spindeln på sista bilden bara uppskattningsvis ca 6 mm lång och tagen på frihand. Just i denna stund är jag väldigt nöjd att jag valde Canon EOS 60D som kamerahus…den vridbara skärmen med Live View underlättar väldigt mycket vid denna typ av fotograferande.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 25 maj, 2012 kl. 12:47

    Det finns bara en liten problem med makro och det är att man får ont i knäna efter allt krypande 😉
    Mycket bra bilder .
    vh Jack

    • baldwin67
      25 maj, 2012 kl. 15:33

      :-)… ja det ser ganska kul ut när man ser macrofotografer ”in action”. Men det slipper jag i o m den vridbara skärmen 😉
      Tack för din kommentar Jack och en trevlig helg.!.!.!

  2. 25 maj, 2012 kl. 14:04

    …och inte bara ont i knäna… skitiga kläder, ryggskott, fästingar, konstiga blickar när man ligger där med ändan i vädret eller ålar omkring som en orm… Men vad fasiken!!! Det tål vi för macrovärlden är gudomlig. Eller hur Matts!!! Jag förstår att du fastnat i macroträsket och jag kan lova att där blir du kvar =) Kalasfina bilder!! Trevlig helg=)

    • baldwin67
      25 maj, 2012 kl. 15:39

      Som fotograf får man stå ut med mycket..men jag har kommit öven det stadiet där jag tittade runt omkring mig för att vara säker på att ingen såg mig när man intog de mest ograciösa positionerna för att få just den där bilden….nu bryr jag mig inte längre 😉
      Macrovärlden är fantastisk Susanne och inte direkt lättfotograferad. Dessa bilder är tagna med det fasta 50 mm och mellanringar…på frihand. Och det krävs en hel del exponeringar innan man äntligen får till det. Ska köpa mig ett macroobjektiv när jag får mitt presentkort för 25 års lång och trogen tjänst inom vården…detta sker framåt hösten.

      Tack för din kommentar och en trevlig helg på dig.!.!.!

  3. Lalle.
    25 maj, 2012 kl. 18:48

    Hej Matts! Finfina bilder. Mellanringar+normaloptik är en klassik kombination när det gäller att öva sej på närbilder/macro. Och som sagt fast blir man gärna i denna underbara lilla värld. Har Du tänkt på hur fantasktiskt och vackert denna lilla värld ser ut? Ett liggunderlag för camping brukar vara bra att ha med sej. Kläderna ser liksom bättre ut efteråt, även då man fått råd med en riktig macrooptik. Jag skall själv skaffa mej en macrooptik efterhand när jag fått mitt nya kamerasystem,( Nikon 5100 med vridbar skärm.) Lycka till i fortsättningen för Du har ett gott bildsinne!

    • baldwin67
      26 maj, 2012 kl. 10:09

      Hej Lalle och tack…… Ja det är inte det lättaste sättet att plåta på…närgränsen blir väldigt tight och fokuspunkten väldigt exakt…manuell fokusering är att rekommendera då autofokusen gärna ballar ut och jagar. Jag har blivit tagen med storm av macro och kommer förmodligen köpa mig ett ”äkta” macro inom den närmsta tiden…Tokinas ligger ganska nära till hands….Passar min börs… 😉

      Fortsatt trevlig helg….

  4. Magnus
    26 maj, 2012 kl. 00:00

    Fantastiska bilder Matts! Väldigt vackra!

    • baldwin67
      26 maj, 2012 kl. 10:10

      Tack Mange…skoj att höra av dig.
      Vi får ta en lite tripp vid något tillfälle.

      Vh

    • Lalle.
      26 maj, 2012 kl. 10:37

      Tokinas 100mm. macro är ett utmärkt val! Den är mycket skarp och maffigt välbyggd. Och inte kostar den skjortan heller. Lycka till i ”den lilla världen”!

  5. 26 maj, 2012 kl. 10:17

    Snyggt! Jättesnyggt! Men det låter som att jag bör undvika att ge mig in på macro… Mina knän är inte i bästa skick.

    • baldwin67
      26 maj, 2012 kl. 12:42

      TackarTackar….. Men macroobjekten finns inte enbart på marken ;-)… men en stor del.

      Önskar dig en fortsatt trevlig helg….

  6. 27 maj, 2012 kl. 10:55

    Haha ja i det träsket kan man lätt fastna. Jag har också mellanringar och ett 50mm objektiv. Det funkar bra. Sen har jag ju mitt Canon macro 100mm och det är SKITBRA. Det är väldig skillnad mot att ha mellarnringar även om det också funkar.
    Ha du sett denna hemsidan http://makrofokus.se/ som drivs av två killar som absolut har fastnat i träsket haha. Mycket tips där. Ha det gott.

  7. baldwin67
    27 maj, 2012 kl. 14:43

    Japp…det är en helt ny värld som öppnar sig…ska införskaffa mig ett ”riktigt” macro lite längre fram i år, men fram till dess får 50mm och mellanringar duga. Kan tänka mig att det är betydligt lättare att hantera ett macro. Ska absolut kika in på grabbarnas sida.

    En trevlig söndag till dig….

  8. 28 maj, 2012 kl. 22:01

    Dom är ju helt underbara Matts!!! Wow!

    Blir inte klar över om du har använt ett makroobjektiv? Jo, mellanringar…

    Amen, nu läser jag vad camilla skrev ovan, 50 mm – men vad använder man då för bländare? 2,8 blir väl lite för lite med mellanring sen? Hur som, detta var skitsnyggt!!

    Har själv mellanring och det är kul grej att leka med!

    Kör så det ryker Matts!!

    • baldwin67
      28 maj, 2012 kl. 22:58

      Tack Tammy…
      Jo objektivet är ett fast 50/1,8 med mellanring(ar). Har testat med bländare 1,8 upp till 8,0, men mellan 2,8-4,5 känns att funkar bäst. Detta får vara mitt makroobjektiv fram till hösten då jag tänker införskaffa ett ”äkta” makro. Men fram till dess äter studenten och huset upp alla pengar i plånboken 😉

      Vh

  9. Lalle.
    29 maj, 2012 kl. 05:52

    Hej Matts! Ja Du Matts, familjen är ju trots allt det viktigaste här i livet! Därför blir det ännu roligare när man får ”rediga grajor” att jobba med. Fast det ser ju nästan ut som om Du redan nu använder en macrooptik. Du kommer då att upptäcka att skärpedjupet är ännu snävare och mera distinkt med en macro. Det har att göra med den optiska konstruktionen på macron.En vanlig normaloptik har en mjukare övergång till skärpeområdet. Men lycka till när Du får dina ”rediga grajor”!

  10. 30 maj, 2012 kl. 13:00

    Visst är macroträsket härligt att fastna i 🙂 Riktigt snygga bilder. Är de tagna med blixt? Och frihand, imponerande! Fin blogg förresten, jag återkommer!
    Hälsn. Ulrika

    • baldwin67
      30 maj, 2012 kl. 14:31

      Trycker man bara ner näsan i marknivå så finns det många nya saker att upptäcka…
      Nope…ingen blixt, men på frihand. Men med mellanringarna så finns det bara en exakt gräns för att hitta fokus, så de kan bli lite darrigt utan stöd.
      Välkommen tillbaka 😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

