Hem > Foto > Hospitalet en tidig morgon

Hospitalet en tidig morgon

Hej alla….

Tog med mig Camillas kamera, en Panasonic Lumix TZ7 till jobbet härom dagen för att dokumentera den vy jag ser från min arbetsplats. Till saken är ju att jag jobbar på UMAS…sjukhuset i Malmö, eller Malmö allmänna sjukhus. Egentligen heter det ju inte så i dagens läge, utan SUS…Skånes universitetssjukhus…vi lades tillsammans med Lund för att skapa ett storsjukhus…men i och med att jag har jobbat så länge på detta hospital så bryr jag mig inte om de nya förändringarna…Malmö é Malmö och Lund é Lund…. Jag menar…Malmös sjukhus har en nu snart 110 årig historia bakom sig, och det kan man inte sudda bort med ett klubbslag. På detta sjukhus har jag jobbat i över 25 år trots min ungdomliga ålder av 45 år. Men det är inte de detta inlägg ska handla om, utan vyn som jag har från min arbetsplats varje morgon som jag har arbetat under natten. Från 6:e våningen från kirurghuset blickar jag ut över Malmö stad oavsett vädersteck. Jag kan knalla in till grannavdelningen kirurgen 7 för att t del av soluppgången över Södervärn, men jag kan även ta del av stora delar av Heleneholm och andra närliggande områden. Om jag sträcker mig över balkongen så ser jag Triangeln och det stora hotellet Hilton. Jag har även uppsikt över den fantastiskt vackra skolan Johannesskolan. Ju mer man tänker på det så är man ganska privilegierad över att få bo i denna stad. När jag var ute på kirugen 7:s balkong så hade jag Malmös nya landmärke bara en greppbar bit ifrån mig…jag kunde nääästan sträcka armen för att ta på det (lögn)…det runda huset, de nya lokalerna för akutmottagningen och infektionskliniken etc. Oavsett så har man en varm känsla i kroppen när måsarna skriar i soluppgången…tuppen existerar inte i Malmö…måsarna har skrämt bort han. Solens strålar letar sig genom husen för att sedan lysa upp denna vackra stad. Jag känner mig oerhört hedrad för att få ta del av denna stund i Malmös historia dag efter dag.

  1. 4 juni, 2012 kl. 07:01

    En vy man sett många gånger live. Känns som du gått tillbaka till ditt kära Lucis-art😉
    Oavsett så får du fram en varianta av miljön som många inte känner till, med många bra bilder …

    • baldwin67
      5 juni, 2012 kl. 10:31

      Som sjukhusarbetare så har man sett den här vyn ett par ggr…
      Nope det är faktiskt inte Lucis-Art utan bilderna är HDR-tonemappade från 1 exponering. Det är lite speciellt att få se Malmö en bit från ovan…

      Höres.

  2. SoF
    4 juni, 2012 kl. 08:20

    Alltid spännande med detta lite-från-ovan-perspektiv. Tack!

    För några år sedan bodde vi högt upp i nämnda Hilton, och jag fick se Malmö från ovan. Väldigt trevligt!
    Plötsligt såg man hur staden/gatorna är uppbyggda och också hur många innergårdar det finns, de som man aldrig ser när man går förbi ett hus nere i gatunivå.

    • baldwin67
      5 juni, 2012 kl. 10:35

      Hilton hotel är ju högre, så du måste ha haft en betydligt bättre utsikt. Ens stad förändras kraftigt från denna vinkel och man kan se den på ett helt annat sätt.
      Finns många byggnader i Malmö som jag vill upp i….Turning Torso, Hyllie vattentorn bara för att nämna någon…just Hyllie vattenstorn skulle vara trevligt att se vyn ifrån nu när det byggs så mycket…Malmö arena, shoppingcentrat Emporia etc. Vi får se om chansen ges någon gång😉

      Vh

  3. 5 juni, 2012 kl. 08:27

    Härlig utsikt!
    Det är skönt att kunna gå ut på en balkong och titta ut över den ”riktiga” världen när man är inlagd på sjukhus eller jobbar där som du gör, minns när jag själv stod på en balkong, 13 år gammal och tittade ut över Malmö…

    Jag har beställt hem polaroidfilm från kaffebrus, tack för tipset, ska bli spännande att se om kameran fungerar…

    Ha det bra

    • baldwin67
      5 juni, 2012 kl. 10:42

      Malmö ser annorlunda ut där uppifrån, saknar det gamla pariserhjulet i folket park…den bröt av horisonten på ett riktigt trevlig sätt. http://blogg.mattsryden.se/#post90 (från den gamla bloggen)
      Håller tummarna att kameran funkar, ska bli skoj att få se lite polaroidbilder på din blogg…

      Vh

  4. 5 juni, 2012 kl. 19:18

    Jag jobbar också på våning 7 och tidigare hette min avdelning kirurg avd 7 =))) Nu heter vi Allmänkirurgen men ska få heta KAVA så småningom. Visst är det fantastiskt med just att jobba natt, att få stan vakna till liv och många gånger är ljuset fantastiskt. Då kan t o m jag gilla stan som annars kan kännas som en rätt grå industristad. Ha det gott =)

  5. 6 juni, 2012 kl. 19:46

    Just den tidpunkten på dagen…morgonen, när ljuset kommer är fantastiskt.
    Kava…den avdelningen som jag arbetar på är även den tänkt att bli ett Kava…men vi får se vad som händer.

    Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

