Dödens käftar…

Hej alla…

Jag har under hela mitt liv varit intresserad av exotiska djur och växter. Det hela startade med akvarium där jag i stort sett har haft allt man kan ha för att sedan gå över till reptiler, då i ödleform. Nu för tiden så har jag avvecklat i stort sett alla terrarium med ödlor…endast en ödla finns kvar och den är i dotterns ägo. Har själv bara ett terrarium kvar…och det är stort och tungt, så det flyttar man inte på i första taget. Har de senaste veckorna fått igång det igen, men denna gång så har jag startat med en samling ochideér…och fler kommer det att bli.

Men… det är inte det som detta inlägg ska handla om, utan Dionaea muscipula….eller på Svenska… Venus flugfälla. En växt som härstammar från North och South Carolina i Amerika. Denna växt ingår i kategorin köttätande växter…och det stämmer, den smaskar i sig flugor och andra insekter. efter den har stängt käftarna ca. 10 gånger så är den förbrukad och ersätts med en ny. Denna växt kräver ca 4-5 dagar på sig för att smälta en insekt. Egentligen så är det ingen dekorativ växt, men den är lite ball för vad den kan prestera. Själv så tycker jag att den är ganska lättskött…har den stående i ett fönster med eftermiddagssol och den ska ständigt vara fuktigt, så jag fyller krukan med vatten så får den dricka tills den är nöjd. En sak är att man ska inte få käftarna till att stänga för skojs skull…för detta nöje tar död på växten. Men man kan med godan ro mata den med en och annan fluga med pincett om den inte kan fånga någon själv….dock…denna fluga som är på bild har jag inget med att göra, den har växten fångat själv och käkat upp.

Till nästa gång…

~~Matts~~

2 svar till “Dödens käftar…”

  1. Påminner mig och familjen Adams som gick på tv för en herrans massa år sedan. De hade ett rum med köttätande växter som man skulle passa sig för, annars kanske en arm eller nåt försvann på vägen.
    Bra fångad 😉 bildserie …

Lämna en kommentar