Hem > Riseberga...en del av Malmö > Mitt Bulltofta rekreationsområde

Mitt Bulltofta rekreationsområde

Hej alla…

Bulltofta rekreationsområde…vilket ställe och vilken grönskande oas. Det är en oerhörd förmån att få bo så nära naturen, även om man bor i en sådan stor stad som Malmö. Men det har inte varit en grönskande oas hela tiden. Fram till 1972 så var detta en flygplats och även om jag var en lite skånepåg på den tiden så kan jag fortfarande minnas när flygplanen kom så nära att man nästan kunde ta på dem. Än idag finns det några rester kvar som minnes monument som radartorn, hangar etc. Själva bulltoftaparken kom till i slutet av 70-talet på initiativ av 2 landskapsarkitektstuderande då det fanns ett stort behov av naturmark i Malmö. Men det är inte bara ett naturskönt område…här finns även löparbanor, minigolf, idrottsanläggning med gym och även en frisbeegolf bana som utnyttjas rejält. Mina egna favoritställen på området är de 3 dammarna med deras djurliv av fåglar, grodor etc….det har även siktats räv och rådjur på området förutom alla 1000-tals kaniner som skuttar omkring. De senaste åren så har det även gått några kor på grönbete på den stora Risebergabacken…så kallat ”urbana kossor” :-)… ett riktigt trevlig initiativ som jag uppskattar. När vindarna ligger rätt så kan man dofta dessa djur och det ger en sådan lantlig känsla…härligt. Här har jag tillbringat många timmar både själv och med Bella och många bilder har blivit tagna. När vi har avslutat vår motionsrunda så svalkar gärna Bella av sig i Risebergabäcken bland kräftor och småöring…som skrivet, en riktigt oas för kropp och själ.

På dessa bilder har jag testat mitt nya polfilter och har väl inte riktigt fått grepp på det, så kvaliten är därefter.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 16 juni, 2012 kl. 10:05

    Här ser man verkligen ”ditt” bulltofta. Snygga utsnitt av parken på ditt sätt. Ha en fortsatt trevlig helg.

    • baldwin67
      16 juni, 2012 kl. 17:04

      Alla ser vi det nog på olika sätt, men så här ser jag det… Uppskattar den härliga grönskan, de blänkande dammarna…blommorna i kontrast med björkstammarna…Bl a. Ett härlig lättillgänglig oas för kropp och själ.

      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

