Hem > Foto, Riseberga...en del av Malmö > It’s been a hard day’s night…

It’s been a hard day’s night…

And I’ve been working like a dog. ..It’s been a hard day’s night… I should be sleeping like a log… But when I get home to you…I find the things that you do…Will make me feel alright.

Hej alla…..

Ja precis som Beatles text är mitt liv för tillfället. Mycket x-tratid på jobb..framför allt nätter, men även kvällar. Man borde egentligen vila upp sig, men det finns så mycket att göra…och som man vill göra nu när vädret börjat att ta sig. Men semestern närmar sig med stormsteg, så vilan får man ta då. Det har även varit dåligt med fototid, men jag passar på att ta med kameran i mitt närområde när ändå Bella ska ut på sina kisserunder. Men som man brukar att säga…allt har sin tid.

Igår kväll hängde jag på telet och den x-terna blixten och gav mig ut. Hade sett någon enstaka vallmo ståendes i det höga gräset samt att jag tänkte testa lite motljusbilder med blixt….nedanför kommer några fragment av resultaten.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 2 juli, 2012 kl. 20:50

    Ja känner igen det där med tiden. Har inte hunnit läsa alla bloggar jag följer. Än mindre kolla in mina senaste bildskördar. Men jag tar det med ro. Jag har ju hunnit in här nu i varje fall 🙂 Man kan ju inte stressa med allt. Bra att du tar tillvara på de tillfällen som bjuds. Det blev fina bilder. Vackra sommarbilder. Du får ha en skön semester. Strax dax här med. Ska bli gött.

  2. baldwin67
    3 juli, 2012 kl. 10:19

    Ja det har varit väldigt intensivt den senaste tiden, så man får prioritera det viktigaste. Men även i sitt närområde kan man hitta motiv…även om man ser dem dagligen. Men i dag är det dags för nattjobb igen i 4 nätter…har knappt hunnit repa mig från de förra. Men till nästa ledighet har jag tänkt bryta det här mönstret med naturfoto och ta mig till andra jaktmarker.

    Vh

  3. 4 juli, 2012 kl. 08:39

    Det är inget fel på närområdet. Jag kan förstå om du längtar till andra ställen. På något sätt kommer inspirationen lättare när man ser något nytt. Å andra sidan kan det vara i närområdet som kreativiteten sätts på prov.

    • baldwin67
      5 juli, 2012 kl. 02:01

      De e sant…det är en lite utmaning att fotografera i den miljön man alltid rör sig i, man blir lätt hemmablind. Men man kan alltid hitta lite nya vinklar och motiv…nu på senare tid har jag koncentrerat mig på insekter och allt det vackra som finns i det höga gräset.
      Men det lär bli lite nya mål nu när semestern kommer.

      Vh

  4. 4 juli, 2012 kl. 13:55

    Jadu… det låter bekant. Jag blir nöjd för ett tag när jag tagit mig ut i buskaget bakom kåken. TÄNK så mycket vackert det finns runt hörnet. Man behöver egentligen inte åka mil bort för att finna vackra motiv och det är det fantastiska med att vara s.k fotonörd. Jag tror man lär sig att se saker andra går förbi utan att ens ägna en liten mikrosekund åt det…
    Jag har nu 4 nätter kvar och nästa onsdag checkar jag ut. Fy tusan så skönt det ska bli!!! Först är det 2 nätters jobb och till helgen (egentligen redan sen i måndags…) invaderas stan av alla raggare. Power Meet går av stapeln så det blir till att flanera i folkfesten på fredag efter min skönhetssömn =)
    Fantastiska bilder du tagit. Är det nåt jag behöver lära mig så är det att använda extern blixt. Jag har en och den ligger så fint här hemma för jag förstår den verkligen inte…. Kanske behöver ägna mer tid åt att utforska den men har inte känt den motiveringen, ännu. Kanske på semester… Men först på semestern väntar Gothia!! DET ska bli spännande.
    Ha det gott. Mvh Susanne

  5. baldwin67
    5 juli, 2012 kl. 02:14

    Ja det är en fördel att bo nära naturen och ha den i knutarna…den förändras hela tiden och man hittar nya infallsvinklar. Power Meet…ja då kanske du kan se min granne…han ska köra upp med sin stereoidbil 😉
    Angående blixtfotografering så är det minsann inte så lätt som man kan tro…det kräver en hel del träning. Min x-terna blixt låg länge här hemma innan jag började använda den…det som gjorde att jag började utnyttja den var en softbox som jag köpte på tradera. Vet inte om det är inbillning, men det kändes faktiskt lättare att tämja ljuset med den.
    http://www.kaffebrus.com/fga-softbox-for-kamerablixt-20-x-30-cm-1073.html (dock är min mindre än denna på kaffebrus…inropad på tradera)
    Använder mig även av en nyinköpt ringblixt som jag använder mig mycket av i macrofotograferingen…
    http://www.kaffebrus.com/halo-ringblixt-led-1803.html ( just den här ringblixten kan du hitta för 300:- billigare på Tradera.)

    Ha en riktigt skön semester när den väl kommer, för det ska jag ha 😉

    Vh

  6. 5 juli, 2012 kl. 20:37

    Hur många är det som missar just sitt eget område, för gräset är grönare på andra sidan, eller hur? 😉
    Ofta finns motiven där man minst anar det. Gillar speciellt de med vallmo-inslagen …

    Ha en trevlig helg …..

    • baldwin67
      5 juli, 2012 kl. 22:45

      Oftast är inte gräset grönare på andra sidan…men det är skoj att komma till nya vyer. Rekreationområdet är fantastiskt för tillfället…som ett fotogensikt outömligt skafferi…man upptäcker nya saker hela tiden. Du får kika förbi i helgen om du är ledig så ska jag visa mina favoritställen för tillfället…

      Ha dé.!.!.!

  7. 6 juli, 2012 kl. 15:19

    Hihi, jadu Matts, det känns igen – sova kan man göra en annan dag, kanske en vinterdag?
    Det jobbigaste vid denna tid tycker jag att det är så många saker jag vill fånga, och att man inte hinner – man vill vara på mer än ett ställe. Iaf är jag sådan och det gillar jag inte, vill fota sländorna som leker samtidigt som jag vill fota grodor och vallmo och allt :o) Kanske för att man vet i sitt hjärta att det går så fort, allt springer iväg och man försöker springa med och hinna, för man vill inget missa.

    Pust! 🙂

    Dina bilder blev härliga, ja, man borde leka med blixt mer.

    Och du, jag älskar din profilbild som Lars tagit av dig bland vallmona, den är så somrig ocu underbar!

    Mvh Tammy

  8. 6 juli, 2012 kl. 22:56

    Ja du kan tro att det är ren terror när man kommer hem på morgonen efter en natts arbete. Dagen börjar att vakna, fåglarna stämmer upp i skönsång…solen och värmen torkar upp den fuktiga daggen…och då ska man gå och lägga sig 😦
    Men det finns så mycket man vill se och dokumentera, så jag brukar ta en 1-1 1/2 timmes promenad med hunden och kameran på morgonen i stället.
    Ja visst blev profilbilden som Lasse tog bra…och detta är äkta lycka 🙂

    Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

