Hem > Foto, Riseberga...en del av Malmö > Bastardsvärmaren…i det höga gräset (slutligt.)

Bastardsvärmaren…i det höga gräset (slutligt.)

Hej alla…

Ja vi har nu kommit till ändhållplatsen för detta lååånga inlägg…vi har kommit till Zygaena filipendulae … eller den i allmän folkmun, den allmänna bastardsvärmaren. I Sverige så är denna insekt hotad och finns inte i så många exemplar…men annars så är den ganska utbredd i hela Europa. Storleken på denna vackra insekt är ca. mellan 30-40 mm lång och dess välprydda vingar är beprydda med 6 röda fläckar på dess framvingar. Min egen erfarenhet av dessa insekter är att de är väldigt lugna och gästvänliga…de låter sig väl fotograferas och handtas utan att protestera. Vissa tillfällen då jag har påträffat dem så samlas de i en grupp på ca. 3-4 individer på samma växtstrå…. men… jag är alldeles facinerad av deras skönhet och graciösa lugn.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 18 juli, 2012 kl. 08:41

    Tänk vad vacker vår natur ändå är. Vackert fångat av dig där dessa snygga individer förgyllt din tillvaro ett tag tillbaka. Men även oss som betraktar dem så att säga lite från sidan genom dina bilder.
    Trots ett macro så har jag ännu inte kommit så nära småttingarna ännu, men förhoppningsvis gör jag det efter att sett på dina bilder …

    • 18 juli, 2012 kl. 21:24

      Tack Lasse, jag uppskattar verkligen dina ord. Just bastardsvärmaren har jag fastnat lite extra för i de gångna veckorna. Längtar faktiskt efter ett riktigt macroobjektiv, men det dyker väl upp framåt hösten. Du får kika förbi en dag så ska jag visa dig bastarderna och var de håller hus.

  2. 20 juli, 2012 kl. 12:58

    Har aldrig sett dessa Bastarder i naturen, men det behöver jag inte hellre, du har visat dem förträffligt.

  3. 20 juli, 2012 kl. 17:42

    Tack Hans-Ove…
    Ja man har ju tillbringat några timmar tillsammans med dessa vingbeklädda kryp😉
    Såg larverna till Karminspinnaren härom dagen, men de var inte många. Hoppas att jag kommer över dem när de har kläckts. Även det en riktigt ståtlig insekt…inte alls olik Bastarden.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Karminspinnare

    Fortsatt trevlig helg…

  4. 20 juli, 2012 kl. 21:54

    Ååååh, wiiiihaaaa, så häftiga bilder, och dom är ju helt underbara dessa bastardsvärmare!! Vilka superbildr du fått!!

    Jag såg en annorlunda förra året, den var turkos med tja, var det svarta prickar, mins inte riktigt – har den i datorn nånstans, men den måste varit släkt med dessa?

    Suväerna bilder på dessa svärmare!!

    Mvh Tammy

    • 21 juli, 2012 kl. 08:06

      Tack Tammy….
      Ja bastarderna är verkligen vackra, just den här kallas för allmän bastardsvärmare. En riktigt tacksam insekt att fotografera då den poserar utan att protestera😉

      Vh

  5. 21 juli, 2012 kl. 16:55

    vackra o vackert fångat!!

    trevlig helg //K

    • 22 juli, 2012 kl. 11:54

      Tack Karina…
      Bastarderna är verkligen vackra…

      Vh

  6. 23 juli, 2012 kl. 05:38

    Så färggranna dem var!🙂

    Sv: Tack så mycket!🙂

    • baldwin67
      23 juli, 2012 kl. 07:54

      Tack Henrik…
      Hoppas att du har tid att hela din kropp efter vandringen innan det är dags att börja jobba igen….

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

