Hem > Foto > Typiskt…

Typiskt…

Hej alla….

Regnet öser ner i Malmö…åskan dundrar över våra huvuden…blixtarna lyser upp den dunkla morgonen…Börjar sommaren att ta sitt slut.? Som vanligt så vill man inte att detta skulle ske…inte idag. Hannah och hennes klass ska åka iväg och paddla Rönne å idag med övernattning i tält. Själv så håller jag tummarna att detta är något övergående…ja, för barnens skull. Själv så är jag ledig och kan gärna sitta inne och mysa lite.

Är sommaren 2012 död och har hösten börjat att födas.?

Morgonbild tagen med Holgan

Morgonbild tagen med Holgan

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 31 augusti, 2012 kl. 23:11

    Riktigt bra svartvit bild, bortsett från den moderna gravstenen är bilden perfekt. Den stenen avslöjar att bilden är tagen i nutid. Men troligtvis bara en sån där detalj bara jag noterar🙂 Gillar bilden ändå, tummen upp!

    • 1 september, 2012 kl. 09:50

      Det ligger mycket i vad du skriver…den tanken hade jag faktiskt inte. Men jag kan inte heller påstå att det var en genomtänkt bild. Tog bara mitt gamla 400D hus med holgaoptiken med mig när jag skulle lämna av dottern på skolan…sen att jag gled in på kyrkogården var av en ren händelse. Tanken var att få några murriga holgabilder att pyssla med när jag kom hem. Tyvärr har jag inte kommit ut med holgan så mycket som jag hade velat…det var ju trots allt mitt årsprojekt…mycket annat har kommit i vägen…men å andra sidan…året är inte slut ännu😉

      Fortsatt trevlig helg….

  2. 7 september, 2012 kl. 11:08

    Denna gillar jag…trots den moderna gravstenen🙂 Nu kommer en fråga då från en nybörjare…vad är det för speciellt med holgaoptik? Har hört flera nämna sådan så nu måste jag ju fråga🙂
    /Erika

    • baldwin67
      7 september, 2012 kl. 15:09

      Om man tar det från början så var Holgakameran tänkt för arbetarklassen i Kina och började tillverkas i början av 80-talet just i Kina. Holgan var då en analog plastkamera som man laddade med 120-film. Men efter några år så testades marknaden utanför Kina med kameran och den lyckade ganska väl p g a sina knappa surrealistiska resultat med ljusinsläpp och bristande kvalitet… objektivet som denna bild är tagen med är just en replika av objektivet som sitter på plastkameran, fast nu till digitala kamerahus.
      Egentligen ett plastit skitobjektiv vars resultat är långt ifrån dagens digitala perfektionism…men dock så charmigt.
      Idag är kameror som Holga, Diana etc kultförklarade p g a dess retro resultat.

      Ett holgaobjektiv som är ett fast objektiv på 60mm och med en fast bländare på 8 kan man köpa för strax under 300:-

      Den här bilden i blogginlägget är konverterad till svart-vitt samt pålagd en textur.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

