Hem > Foto > Isbrytaren Bore…

Isbrytaren Bore…

Hej alla…

Malmö en tidig lördagsmorgon…i Malmö råder det festival och jag har precis slutat min arbetsnatt vid detta fototillfälle. Det händer ganska ofta att jag tar kameran med mig och tar en tur genom staden under helgens tidiga morgon. Malmö ligger oftast helt tom och ett fantastiskt lugn sprider sig. Dock hittade jag inget intressant på festivalområdet som jag passerade, men väl vid Hjälmarekajen så fick jag se isbrytaren Bore. Bore är världens äldsta ångmaskindrivna isbrytare och byggdes faktiskt här på Kockums i Malmö 1894. Bore var i tjänst ända fram till 1968 då den flyttades till Västerås där den totalrenoverades… d v s i 74 år. Tanken är väl att den ska få stanna här i sin födelsestad och man i framtiden även kan få komma ombord och se hur den ser ut invändigt…kanske det även ges en tur på sundet, då Bore fortfarande är brukbar. Skulle vara spännande att få komma ombord och andas in historian i denna isbrytare som för övrigt även har tjänstgjort som kanonbåt under bägge världskrigen.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 2 september, 2012 kl. 09:53

    Fint Matts! Snygg karaktär på bilderna. Du har till och med fått med väktarens bil på bilden …

    • 3 september, 2012 kl. 08:25

      HDR med ditt vidvinkel😉
      Bara tragiskt att det måste finnas väktare på plats…att folk inte kan låta bli att ”pilla po anrdras grajjor”….

  2. 2 september, 2012 kl. 18:06

    Vackra men något vemodiga bilder på en modern stad.

    • 3 september, 2012 kl. 08:27

      Ja även en stor stad som Malmö kan kännas vemodig när den är folktom tidigt på helgmorgnarna. Men det är fantastiskt rogivande att strosa omkring i sin ensamhet längst med gatorna…Men det varar bara en kort stund, sen fylls gatorna på med ilande Malmöbor.

  3. 2 september, 2012 kl. 20:52

    Fina bilder på Bore. Vidvinkeln antar jag. Den gör sin nytta och det blir fräcka bilder med den himlen. Snyggt.

    • 3 september, 2012 kl. 08:29

      Japp…det stämmer….vidvinkel och HDR på 3 exp. Detta var även ganska tidigt på morgonen, så ljuset var ganska dunkelt.

  4. 11 september, 2012 kl. 08:24

    Ojj så underbart att få strosa omkring bland kajer i den stilla morgontiden och få uppleva sjökänslan och finna dessa utomordentliga fina motiven. Båtar är ett av mina stora intressen så att få veta om Bore var mycket kul. Hoppas få se mer repotage om den i din blogg, som för övrigt ser ut att vara mycket intressant i mina blå:) Mycket läckra bilder och trevligt skrivet.

  5. baldwin67
    11 september, 2012 kl. 18:14

    Tack Åke…
    Det är en fantastisk känsla att strosa runt i Malmö stad en tidig söndagsmorgon…lugnet, ensamheten…bara ens egna tankar och syner. Man kan likson koncentrera sig obehindrat utan störande element. Angående Bore så ska jag ha han under uppsikt framöver.

    Välkommen tillbaka😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

