City Slogan

Hej alla…

”Haur du sitt Malmö haur du sitt varden”…översatt…har du sett Malmö har du sett världen. Så löd en av Malmös city slogan för många år sedan, minns faktisk inte när…men det måste säkert vara en sissådär 15-20 år sedan. Kort efter så kontrade grannstaden Lund med ”har du sett Lund behöver du inte se Malmö”. Oavsett så tänker jag ta upp fotografier och tankar om enskilda gator och platser i Malmö stad. Jag startade detta med några få inlägg i min första bloggversion blogg.mattsryden.se. En ny kategori har skapats här på min lilla blogg😉

Jag tänker att börja med en gata som heter Krokusgatan som ligger i Husie stadsdel. Anledningen till att jag startar där är att jag har blivit uppväxt i krokarna. Vi börjar vår resa vid Husie skola där jag gick låg och mellanstadiet och avslutar vid Husie blomsterkiosk som tidigare var vårt postkontor.

Har egentligen inte så många tankar om den här gatan mer än att det lilla huset som visas med reklampelaren och de parkerade bilarna var då scoutlokalen. Har även ett minne av en kille som bodde i en av kåkarna som vi kallade för ”Stisse med likbilen”. Anledningen var att han hade en omgjort likbil som gick i en grym blåton som vi småpågar tyckte var riktigt cool…detta hus är för övrigt ett så kallat ”ödehus” i dagens läge. En annan sak är att blomsterkiosken i slutet av Krokusgatan var tidigare postkontoret i vår del av Malmö…men detta är ett minne blott.

Vill du kika på de äldre inläggen så kan du in t ex här…

Husie kyrkoväg

Östra Farmvägen

Husie Mosse

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

