Hem > Foto > På sluttampen…

På sluttampen…

Hej alla…

Ja nu går min utställning ”macrosommar 2012” snart in på slutet, så vill ni varva ner lite i julstöket/stressen så titta in på Husiebiblioteket i Malmö och ta del av lite bilder från den gångna sommaren.

Har ju i dagarna skaffat mig ett ”riktigt” macrobjektiv, så nu får mitt fasta 50 mm med mellanringar vila lite. Kan inte påstå att jag direkt har gett det en ärlig utvärdering för fototillfällena har ju inte direkt haglat över mig den senaste tiden, med det lilla jag har sett så levererar det. Har bara märkt att jag behöver lite prövning p g a att jag är bortskämd med stabilisering på mina andra objektiv…men det kommer att funka bra. Även bilderna från Prag har fått ligga till sig…har en hel del som jag inte har hunnit lägga min hand på…men det kommer säkert tillfällen till det framöver.

IMG_3815

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 17 december, 2012 kl. 16:10

    Du kommer säkert att bli helnöjd med ditt macroobjektiv. Det är lättarbetat. Sen gäller det som vid all macrofotografering att hålla ordentligt i kameran. Det är lätt att det skakar till och då blir det oskarpt direkt.

    • 19 december, 2012 kl. 17:30

      Yes…det är jag helt övertygad om…och jag är väldigt glad över att jag valde Canon 60 D som kamerahus med den rörliga liveview-skärmen…den underlättar otroligt mycket i macrofotandet.

      Vh

  2. 18 december, 2012 kl. 20:25

    Du kommer att ha jätteskoj med ditt macro. Stabilisering har inte jag på mitt men det går bra ändå. I början när man var nybörjare med macro så var det stativ. Men det var bara bökigt. Sydde en bönpåse som jag lade kameran på. Men till sist blev det bökigt det med. Nu traskar jag runt och klättrar i buskar och kryper på marken handhållet. Då blir man inte begränsad. Det är en övningssak. Precis som när man lär sig sikta med ett gevär var det en som sa till mig. Jag brukar kolla så jag har tillräckligt snabba tider. Höjer hellre isot något så det blir snabbare om det kniper. Kolla hur snabba tider du behöver för att klara att hålla den stadigt. Och sen öva öva öva🙂 och ha skoj. Hoppas på is snart så man kan ut med macrot.
    Ha det.
    MVH Camilla

    • baldwin67
      20 december, 2012 kl. 00:23

      Ja det är nog helt enkelt en liten träningssak…man har liksom förlitat sig på stabiliseringen i de andra objektiven och har vant sig vid detta. Har faktiskt kikat på ett nytt manfrottostativ som även var lysande till marknära macro…ja, om man ändå ska uppgradera sig på stativfronten. Nu väntar vi bara på trevliga vintermotiv som ska ses genom macrolinsen.

      Vh

  3. 19 december, 2012 kl. 08:19

    Din utställning är trevlig, med fler högklassiga bilder.
    Har du fått någon respons från allmänheten om vad de tycker. Jag är ju en ”obligatorisk” besökare på utställningen så att säga …

    Ha det / Lars

    • baldwin67
      20 december, 2012 kl. 00:27

      Tack Lasse….
      Har faktiskt inte märkt någon vidare respons, men det var kanske förväntat. Dock har jag fått indikationerna på att alla 250 visitkorten är slut, så jag får väl fylla på så fort som möjligt…det är ju snart bara en vecka kvar. Dock är ju biblioteket stängt under julhelgen. Men jag ska ha kontakten med dem i fortsättningen och se om man kan ställa ut ett annat tema till nästa år.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

