Hem > Riseberga...en del av Malmö > Det finns hopp (sade grodan)

Det finns hopp (sade grodan)

Hej alla…

Ja med värme och sol kommer liv. Man kan riktigt se hur det exploderar på Bulltofta rekreationsområde…allt slår nästan ut samtidigt och djurlivet ökar. Har gett mig attan på att jag ska ta en schysst grodbild denna sommar och tänker tillbringa många stunder vid min lilla favoritdamm för ändamålet. För tillfället är de väldigt små och lättskrämda, så det känns som man måste ta vadarstövlar på och bosätta sig i dammen. Men sommaren är lång och jag har hopp. Angående djurliv på rekreationsområdet så verkar det som det är kosläpp den 15 Maj kl. 10.00 detta år 2013…något som jag har planerat att besöka trots en arbetsnatt. Det är inte många kor som går på backen…misstänker att det blir en sisådär 5-6 st, men de är välkomna. Hoppas bara att de får vara i fred för sabotage, något som någon har roat sig med de andra åren. Mycket har de förstört tidigare, men det värsta var när jag såg att de hade dragit kablar från elstängslet till kornas vattenho…människor kan vara vidriga.

~~För bilder på årets kosläpp 2013…så hittar ni dem här~~

Knalla gärna in via denna länk och kika på förra årets kosläpp på Bulltofta rekreationsområde.

Önskar er en trevlig vecka…

Ps. Till er som kan era grodor…vad är detta för en art.?…kan det vara en Rana Esculenta.?

IMG_8416_b

Canon EOS 60D manuell fokusering / live wiev
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
ISO 160 f/2,8 1/1600

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 6 maj, 2013 kl. 08:42

    Har ingen aning om arten, men gullig är den. Grodor tillhör väl inte det mest lättfotograferade, och just därför är det en utmaning. Jag tror att det krävs en hel del kunskap för att hitta dem. Inte bara tur.

    • 6 maj, 2013 kl. 14:35

      Ja det finns ju en del olika arter…och somliga är ganska lika varandra.
      Grodorna hittar jag, men det gäller att få dem att posera som jag vill…och de är inte samarbetsvilliga överhuvud taget😉
      Krävs nog lite tålamod…

      Vh

  2. 6 maj, 2013 kl. 12:58

    Snygg bild av den lilla grodan. Att fota grodor låter kul men det kräver nog en del tålamod…
    Ha det bra

    • 6 maj, 2013 kl. 14:38

      Tack Camilla…
      Tålamod är nog en av lösningarna. Det gäller nog att sätta sig ner och bara vänta in dem. Dom är ganska nyfikna av sig och poppar upp efter ett tag om man bara håller sig i stillhet.

      Vh

  3. 6 maj, 2013 kl. 16:38

    Ja, lite sol på detta kommer få grönskan att ta sig🙂

    Sv: Jag använder sällan fästingmedel, men då oftast droppar. Vitlök har jag aldrig testat, men en vän till mig använder det, och tydligen ger det ett bra resultat🙂

    • baldwin67
      6 maj, 2013 kl. 23:46

      Har bara använt dropparna vid ett tillfälle, men det kändes inte riktigt bra.
      Gör nog som jag brukar med vitlöksavkok…det har i alla fall en viss effekt.

  4. SA
    6 maj, 2013 kl. 20:44

    Inte en aning om vad det är för en groda som du har fotat. Men en sak vet jag – det är en av de bästa grodbilder som jag har sett!
    Har kollat runt och blivit mycket imponerad av din blogg med alla dess bilder.
    Hälsningar /SA

    • baldwin67
      6 maj, 2013 kl. 23:51

      Tack…dina ord värmer verkligen🙂

      Vh

  5. 6 maj, 2013 kl. 22:33

    Matts, vilken underbar bild på denna groda – Ätlig groda kallas den för, om du undrade🙂 Det är faktiskt en hybrid mellan sjögrodan och gölgrodan. Sjögrodan säger dom är försvunnen, men jag är lite suspekt på det, den finns iaf på Bornholm ännu.

    Jag blir inte bara ledsen när jag läser vad de gör mot korna, utan vansinnig😦 Brukar säga, en dag kommer jag göra mig olycklig fö rär det något jag inte fixar så är det djurplågeri, då äcks det värsta inom mig. Hur f-n kan man gå på ett oskyldigt djur? Eller de som sätter fyr på igelkottar😦

    Har dom inte satt upp nån form av bevakning där om sådant här har skett tidigare? Det borde dom göra.

    Mvh Tammy

  6. baldwin67
    7 maj, 2013 kl. 00:03

    Tack Tammy…
    Då var jag inte helt fel på det angående arten på denna gröna gynnare😉
    Sjögrodan vet jag att jag har sett i en damm inte så långt ifrån mitt hem, men det var ju några år sedan…kanske ska dit och ta ett span igen.
    Vad jag förstår (och vad jag har sett) så är den största skadegörelsen materiell…men det gör inte saken bättre. Har även hört att personen har kastat diverse saker på korna.
    Men det där med kablarna i vattenhon har jag själv sett och reagerade starkt på detta…varför gör man något sånt här.?
    Håller tummarna att de får gå ifred detta år för jag tycker att det verkligen är ett trevligt inslag. Och när vindarna ligger rätt så kan man sitta och äta frukost i trädgården till doften av kossorna…då känns det verkligen att man bor i utkanten av stan.

    Vh

  7. 9 maj, 2013 kl. 20:40

    Ja du Matts…många frågor poppar upp när jag läser din text och den bifogade:)
    Känner mig bedrövad och maktlös, som vanligt när det gäller människors förhållande till djuren…de som är våra vänner och vår biljett till framtiden.
    När homo sapiens har lyckats utrota allt som är obehagligt och besvärligt…då blir homo sapiens lycklig::))…tillåt mig tvivla, tillåt mig förfasas och misströsta,
    men, jag tror att jag väljer hoppet och låter positivismen råda.
    Ha det gott…och vi njuter av grodlivet, eller hur?

    • baldwin67
      9 maj, 2013 kl. 23:28

      Ja du Gertie…ibland förstår man inte hur somliga människor tänker och agerar. Hoppas att årets kor kommer att få en lugn vistelse på Risebergabacken…jag ser det som en tillgång och ser fram emot deras besök.

  8. 11 maj, 2013 kl. 03:00

    Vilken vacker groda du fångat!!! Och snygg bild! Jag ska ut och fota i veckan när jag blir ledig. SOM jag längtar =)
    Ha det gott //Susanne

    • 11 maj, 2013 kl. 09:43

      Hoppas du får en trevlig fotohelg Susanne. Här i Malmö börjar spektaklet med Eurovision ta fart, men tyvärr så jobbar jag hela nästa vecka så jag får nog ingen möjlighet att dokumentera det som finns runt omkring. Men men…jag får nöja mig med mitt närområde och fortsätta jakten på grodor.

      Vh

  9. 13 maj, 2013 kl. 08:50

    Den här bilden är kanon helt enkelt. Sitter som på en tron gör han/hon. Ett lyckat foto med andra ord, och en lyckad stund vid dammen.
    Ska nog ner till Husie mosse och leta efter den ätliga där också …

    • baldwin67
      15 maj, 2013 kl. 07:06

      Tack Lasse…
      Kommer förmodligen bli fler besök vid dammen inom det närmsta. Hoppas att grodorna även dyker upp hos dig och ditt Husie Mosse.

  10. 2 juni, 2013 kl. 20:52

    Ser giftig ut :0

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

