Hem > Foto, Riseberga...en del av Malmö > Karminspinnaren

Karminspinnaren

Hej alla…

Ända sedan jag såg larverna till karminspinnaren förra året så hade jag bestämt mig för att ett av fotoprojekten år 2013 var att jag skulle fånga spinnaren på bild. Jag visste ungefär var jag skulle kunna lokalisera dem och jag visste att tiden var knapp. Larverna till Tyria jacobaeae gräver ner sig för att sedan förpuppa sig inför väntan till Maj-Juni månad då de kläcks för att sedan para sig, lägga ägg och sedan försvinna. Var ute ett par dagar för att fånga den på bild och upptäckte att det inte var en enkel match. På ett stort fält så kunde man upptäcka enstaka exemplar som man helt enkelt fick springa efter i vänta på att de skulle komma till ro på någon grönskande kvist. Jakten pågick i timmar och exponeringarna blev få till antal. Fick väl inte till den där bilden jag hade i mitt huvud, men jag kan ändå anse mig nöjd…jag fick den trots allt på bild.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 8 juli, 2013 kl. 20:03

    Vad vacker den är. Fint fångat och bra jobbat. Men den sista var väl lite ”larvig”.

    Nej fy vad torr den var haha. Ha det gott.

    • baldwin67
      10 juli, 2013 kl. 19:42

      Visst är den vacker…nu är karminspinnarens tid över och ersätts av bastardsvärmaren…en snarlik spinnare. Och visst är larverna lite larviga😉

  2. 9 juli, 2013 kl. 04:30

    Rena fina bilder Matts!
    Lysande som de är borde det vara en lätt match att hitta dem i år igen, eller hur😉

    Höres / Lars

    • baldwin67
      10 juli, 2013 kl. 19:43

      Tack Lasse…
      Ja nu är tiden ute och vi får vänta till nästa år…nu är det bastarden som gäller.

  3. 4 augusti, 2013 kl. 17:58

    vackra djur och mest giftiga där finns bland fjärilar har jag precis lärt mig…mycket vackra bilder!

    • baldwin67
      5 augusti, 2013 kl. 02:02

      Ja denna gynnare var inte lätt att fånga, men har man bestämt sig så har man🙂
      Har fått mig en förkärlek till att plåta insekter…det är faktiskt väldigt roligt. Varje månad under sommaren dyker det upp något nytt. Nu är det nyckelpigornas tur att bli förevigade.

  1. 30 maj, 2016 kl. 07:25

Kommentera

