Hem > Recensioner > En snabbis med Canon Powershot G1 X

En snabbis med Canon Powershot G1 X

Hej alla…

Har fått förmånen att testa en alldeles förnämlig kompaktkamera, nämligen Canon Powershot G1 X. Det är min äldsta son som har tagit sitt förnuft till fånga och skaffat sig en ”riktig” kamera…mobiltelefonens bilder är nu bara ett komplement😉 Det första intrycket som jag/vi fick av denna kamera när vi provklämde på den i vår fotobutik…Scandinavian Photo i Malmö…var att den var väldigt gedigen och stabil…den liksom gav en ”jagvillha” känsla direkt från början. Grejen är att det är inte en mindre kamera, utan den har lite storlek…och det var väl det som sonen tvekade lite inför (492 gram utan batteri). Men denna kameras användarvänlighet samt i stort sett alla inställningsmöjligheter som du kan hitta i en digital systemkamera och det viktigaste…slutresultatet i bilkvalitet avgjorde det hela. Det fasta objektivet motsvarar 35mm kamerans 28-112 och har en ljuskänslighet på 2,8-5,8… d v s ganska standard. Sensorn på denna kamera är en 14Mpixel18,7 * 14mm… att jämföra med min egen EOS 60D som är 19 Mpixel med storlek 22,3 * 14,9… Alltså ganska stor för en kompaktare.

Har inte hunnit testa den så mycket ännu, men det som jag kastade mig över var hur den fungerade på höga ISO. Jag är nämligen själv ute efter en kompaktkamera som ska fungera väl i konsertsamanhang där systemkameror oftast är bannlysta och förbjudna om du inte är en ackrediterad fotograf. Skickade upp den på det högsta ISO som är 12800 och tog någon testbild inomhus och det resultat som jag fick var förbluffande. Om man jämför med de resultat jag har fått med tidigare kameror på betydligt lägre ISO, så är detta fullt användbart…Att observera är att testet var på 12800 ISO…men i belysningen som man får i konsertlokaler så klarar man sig oftast på ISO 3600.

Inställningarna som jag använde mig av när jag tog utomhusbilderna var AV-läge…d v s bländarstyrning…RAW+JPEG kvalitet på bilderna och ISO 100 (inomhusbilder autoläge i bästa jpegkvalitet).

Sammanfattningen av denna kameras första intryck, då jag bara har haft den i min hand under ca 1 timme är T O P P E N. Är absolut själv spekulant på denna kamera som komplement till mina systemkameror. Den är lätthanterlig och bildkvaliten är i toppklass…du har systemkamerans alla manuella lägen och känner du Canon innan så känner du direkt igen dig i menyn. När vi ändå tar upp bildkvalité så funkar det lika bra med JPEG som med RAW…bildkvaliten är bländande och färgåtergivningen perfekt. Det enda som jag reagerade över var storleken på RAWfilerna som hamnade runt 20-22 Mb / st… d v s säga stora. Den vridbara skärmen är guldvärd och i bra upplösning…den vridbara skärmen var faktiskt det som avgjorde mitt eget val när jag köpte min EOS 60D i stället för EOS 7D. Men för en peng runt 4700:- så får du mycket kamera som du kan växa i länge.

Till nästa gång…

~~Matts~~

Ps. Jag blev så exalterad av denna kamera så jag var även tvungen att uppdatera ”på skivtallriken”…så vill ni ha en rock’n’roll dos så klicka er in dit.

  1. 2 november, 2013 kl. 16:06

    Trevligt Matts!
    Härlig lagom färgskala och skärpan sitter där den ska. Gillar speciellt bron med änderna i vattnet.
    / trevlig fortsättning av helgen.

    • baldwin67
      2 november, 2013 kl. 17:16

      Tack Lasse…
      Grundinställningen på kameran är väldigt bra färgmässigt , kontrast etc… det är inte mycket man behöver göra med bilden i efterhand. Lite svårt att se på bilder i den här storleken, men den leverera knivskarpa bilder. Och det som impar mycket är att den kan hantera höga ISO värden så bra som den gör.
      Önskar även dig en fortsatt trevlig helg…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

