Hem > Foto > Fotografera olja

Fotografera olja

Hej alla…

Igår testade jag något nytt, nämligen att plåta olja (de som följer mig på Fb fick en liten förhandsvisning igår). Har länge gått och haft detta i mina tankar, men nu medan paracetamolen gör sitt jobb i min influensatid och febern dippar gjorde jag slag i saken. Riggade upp rekvisitan som bestod av en glasskål, glasvas och belysning…men sedan tog det stopp.!!!…vad ska jag få färgerna ifrån.? Efter lite funderande och letande så började jag att testa med cdkonvolut…de är trots allt färggranna, och det funkade. Så jag placerade det färgglada cdkonvolutet på golvet, glasskålen ovanpå som belystes och därefter kom glasvasen fylld med vatten och olivolja. Sedan var det bara att röra runt och vänta på att oljedropparna skulle göra sitt. Faktiskt roligt att testa på lite nya saker nu när inspirationen utomhus inte direkt har infunnit sig.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 5 mars, 2014 kl. 14:32

    Riktigt snygga resultat. Jag testade faktiskt själv för en tid sedan men belysningen var verkligen urkass och jag saknade skärpa i bilden så dom ligger ännu kvar och skräpar i någon mapp på datorn. MEN det måste absolut testas igen för det är riktigt kul. Fast jag kom på att en finns på min och sambons nya gemensamma blogg där vi visar några resultat av vår numera gemensamma hobby. Kika gärna in om du har tid och lust.
    http://swenglishphoto.wordpress.com
    Krya på dig och ha det gott =) Mvh Susanne

    • baldwin67
      5 mars, 2014 kl. 18:32

      Tack…
      Ja detta var faktiskt första gången jag testade detta fast jag har gått och funderat på det en längre tid…det krävdes en sjukdom för att sätta planerna i verk😉
      Det stora problemet med det hela var just skärpan…det var inte lätt att hitta var den skulle läggas. Kommer med all säkerhet att testa detta igen när det kommer en ”dålig” dag.
      Ska kika in på Er gemensamma blogg…

      Vh

  2. 12 mars, 2014 kl. 07:57

    Roligt, detta vill jag testa framöver! Tryckte för övrigt gilla på din fb-sida, gillar verkligen din beskrivning där att du är ”fotograf på heltid på fritiden”. Själv är jag bildskapare på heltid på fritiden😉 fotograferar, ritar och målar. Kika gärna in på min fb-sida: Eva Larsson Södergren Fotografi och konst.

    • baldwin67
      12 mars, 2014 kl. 08:34

      Att fotografera olja var verkligen rogivande…det kan ta sin tid innan man får kläm på att få fram oljeringarna, men sen sitter de där. Ett tips är att inte röra runt i vattnet med oljan, utan att ha något som man droppar ner vatten med i behållaren…det är bara att prova sig fram.

      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

