Hem > Foto > Årets 1:a huggorm 2014

Årets 1:a huggorm 2014

Hej alla…

Idag sprang jag på årets 1:a svarta huggorm (vipera berus)…ja sprang och sprang.?…tanken var ju med dagens tur just att leta efter denna vackra varelse. Jag hann bara precis komma ut ur bilen och upp med kameran innan jag fick syn på den. Just det här exemplaret var väldigt lugnt av sig och tillät mig även komma så nära som ca 10 cm med macrooptiken…det har jag aldrig varit med om innan. Vid ett skede så blev den så nyfiken att den spelade med tungan på optiken 😉 Fick även syn på ett annat exemplar, men den var inte intresserad av att hamna på bild, så den ringlade snabbt tillbaka till sin håla. Förhoppningsvis blir det fler stunder med denna reptil inom kort och målet är att få se den traditionellt grå zickzackmönstrade…jag vet att den finns där någonstans.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 15 mars, 2014 kl. 02:48

    Fina bilder på gummiormen! Den ser verkligen plastaktig ut! Att du vågade vara så nära som bara 10 cm i från! Tänk om den hade gjort ett utfall? Jag vill också fotografera huggorm! 🙂

    • baldwin67
      15 mars, 2014 kl. 09:45

      Den här ormen var ovanligt lugnt och nyfiken, så vid vissa tillfällen var det den som närmade sig mig…men visst är de respektingivande.
      Tack för att du tittade in…

      Vh

  2. 25 mars, 2014 kl. 07:25

    Det stämmer Matts, den grå finns där för det har jag sett. I fjol visade den sig för mig, däremot har ingen svart setts med mina ögon. Snart är väl dagarna räknade då de ligger och solar.

    / Lars

    • baldwin67
      25 mars, 2014 kl. 09:00

      Tror nog att det finns chans att plåta dem ett tag framöver…värmen har inte varit så ihållande så de är fortfarande slöa och kalla. Den grå huggormen kommer ut lite senare än den svarta, då den inte kan behålla värmen lika bra som sin mörkhyade släkting 😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

