Hem > Foto > Äppelblom

Äppelblom

Hej alla…

Nu är snar blomningen av äppelträden i sitt esse och färgprakten från våra 2 äppleträd är hänförande vackra. Man kan sitta långa stunder och bara se på hur de flitiga insekterna surrandes bearbetar blomma efter blomma. Av erfarenhet så är skörden från dessa 2 träd alldeles för stor för att själv kunna ta hand om dem, så tankarna att lämna in stora delar till ett musteri har passerat mitt huvud. Men som vanligt kommer vi att få frossa i äppelmos, äpplepaj…ja äpplen i alla former långt fram mot höstkanten. Planerna att brygga äppelöl håller även på att smidas och flaskor ska samlas ihop till att buteljera denna dryck.

Men fram till dess så får jag nöja mig med att se på de pollinerande arbetarna och dokumentera prakten…här med macrot.

 

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 12 maj, 2015 kl. 19:52

    Insekterna är verkligen på hugget, eller ska vi säga i stinget, att fixa o dona till Herr Rydén. Bra att förbereda sig redan nu vad skörden ska användas till . . .

    • Matts
      13 maj, 2015 kl. 09:10

      Ja de jobbar verkligen på ackord verkar det som🙂
      Det gäller att ta vara på det som naturen har att erbjuda, mer närodlat än så här kan det ju inte bli…

      Hörs.!.!.!

  2. 18 maj, 2015 kl. 17:16

    Var lycklig över dina äpplen. Vi har tyvärr inga äppelträd att njuta av.

    • baldwin67
      22 maj, 2015 kl. 08:00

      Jag njuter i fulla drag av dem🙂
      Känner jag mina träd väl så kommer det bli en maffig skörd detta året…till saken hör att man ska kunna ta hand om all frukt också, får kanske dela ut till grannarna i gatan där jag bor😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

