Bärfis

Hej alla…

Min jakt efter intressanta och roliga, färggranna insekter på Bulltofta rekreationsområde fortsätter. Har i dagarna fått syn på en insekt som jag inte direkt har kommit i kontakt med innan här ute…Bärfisen ‘Graphosoma lineatum’. Dessa exemplar hittade jag smaskande på hundkäxen. Denna insekt är förövrigt Södermanlands landskapsinsekt. Men som vanligt när macrosäsongen med stort M startar, så kommer de kraftiga sommarvindarna in och sätter all växtlighet i gungning. Normalt sätt så fotograferar jag macro manuellt, men med vindar som kastar växtligheten där insekterna befinner sig till höger och vänster så ska man vara glad att det blir några någorlunda schyssta resultat med autofocus.

Till andra insekter som jag har kommit över här på Bulltofta rekreationsområde är Bastardsvärmaren och den svårsedda Karminspinnaren.

Till nästa gång…

~~Matts~~

  1. 10 juni, 2016 kl. 22:23

    Underbara bilder och kan inte låta bli att le en smula… för visst är det så med vindarna. Vart sjutton kommer dom ifrån??? Och precis när makroobjektivet sitter på huset i jakt på vackra insekter… Man får verkligen leta vindfria platser🙂 Trevlig helg!

    • baldwin67
      15 juni, 2016 kl. 13:38

      Tack…
      Ja visst är det så…varför kommer de starka vindarna just under macrosäsongen. Har alltid med mig lite klädnypor som man kan stabilisera med…men ibland räcker inte ens en gång det.
      Vh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

