Värnplikten…en svunnen tid

Hej alla…

Kom över detta foto när vi rensade ett av förråden igår…hur det har hamnat där har jag ingen aning om. Året var 1987 (samma år som min pappa gick bort) och detta måste ha varit taget strax innan vi skulle mucka. Gjorde min värnplikt på P6 i Kristianstad mellan 86-87, och det måste ha varit något som påverkade mig ganska mycket då många minnen finns kvar. Känner igen alla ansikten, men kan tyvärr inte sätta namn till dem. Detta år var en väldigt turbulent tid med mycket glädje, gemenskap, utmattning och som sagt sorg. Dock skulle jag inte vilja ha denna tid ogjord och det skulle nog ha varit sunt att dagens ungdom skulle få uppleva detta och lära sig rätt och fel. Inte för att jag är någon förespråkare för vapen, krig och våld, men tro mig…följde man inte regler, förmaningar och order så blev man straffad…antingen med någon väldigt tråkig syssla eller så kallat kompaniförbud, men kom helt enkelt inte hem över helgen…så man fick lära sig gränserna. Kan egentligen skriva hur mycket som helst om den här tiden, men nöjer mig med detta.

 

Pansarbrigaden lade för övrigt ner 1994 och lokalerna inhyser numera högskolan i Kristianstad. (foto lånat av Wikipedia)

Högskolan_Kristianstad,_Mars_2014_liten

Till nästa gång…

~~Matts~~