Under ytan (att resa lätt)

Hej alla…

Snart dags att ge sig ut på resandes fot igen. Vi har uppdaterat kameraarsenalen till något mer lättillgängligt både skrymmande och viktmässigt. Efter de senaste resorna så har jag ifrågasatt min kamerautrustning som upptar hela mitt handbagage på 5 kg. Visst har man användning för alla objektiv och kringutrustning, men det har de senaste gångerna känts som man inte har utnyttjat det till fullo så det är värt allt kånkande…så vi har bestämt oss för att fotografera/resa lätt. Nytillskotten är en Sony Cybershot RX100 som min sambo Camilla lade vantarna på under mellandagsrean, samt att jag köpte mig en begagnad Canon Powershot D10 …en vattentålig, stöt och köld, dammtålig kompaktare. Vi hade tidigare funderat på att köpa ett vattenhus till någon av våra andra kameror, men den här kändes som ett hyggligt val för användandet. Testbilder och lite snabba tankar om denna kameran kommer lite längre ner. Så det som kommer att följa med utrustningsväg är Canon Powershot G1 X, Canon Powershot D10, Sony Cybershot DCR RX100, Lättviktsstativ, externblixt till G1 X:an och fjärravtryckare…Tror att vi kommer att komma långt på den utrustningen.

Följande bilder är lånade från www…

Några testbilder och små ord om första intrycket av Canon Powershot D10.

Visst har den här kameran börjat att komma till åren och har blivit ersatt med 2 nyare modeller om jag inte har fel…vad jag har fått fram kom D10 runt 2010. Men oavsett så för eget användande så är området ganska smalt…först och främst tänkt till huvudsyftet UV-kamera och plask och lek. Man har ju med åren blivit bortskämd av högpresterande kameror, så man får försöka att bortse från pedantisk kvalitet. Den lilla sensorn på 12,1 Mp gör att bruset kommer snabbt, så vad jag har testat kameran än så länge så max runt ISO 400…sen känns det som bruset tar överhand. Detta är ju en traditionell kompaktkamera så det finns inte så många manuell inställningar, så man får förlita sig på det som är förinställt. Vid normalt användande så hamnar bländaren runt 2,8-4,5 och ger skarpa bilder i centrum för att sedan bli mjukare utåt kanterna. Har man bara gått igenom funktionerna så känns kameran lättanvänd, men hur det fungerar under ytan med de små knapparna får tiden utvisa. Ett tips jag har fått när man har använt en sådan här kamera är att ha en flaska med sötvatten med sig så man kan skölja av saltvattnet, annars så finns det risk för att saltkristallerna fäster sig runt reglage och knappar och kan så småningom göra kameran obrukbar.Men har man inte använt en UV-kamera innan så känns det onekligen udda att stoppa ner kameran under vattenytan.

Det var lite snabba tankar runt denna undervattenskamera, nu till några testbilder…

Till nästa gång…

~~Matts~~